Alle artikler av Maria Moseng

Verden i en gul boks

I utstillingen Artists’ Film International: Language på Tromsø Kunstforening gjøres det ikke noe forsøk på å mime kinovisningens isolerende mørke.

Reservert vold

Fotogalleriets utstilling Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It understreker at fotografiet også er en plastisk flate og tekstur – og et objekt til fri benyttelse.

Indre vidders eksil

Den forskningsbaserte utstillingen om samisk samtidskunst, Beauty and Truth i Tromsø Kunstforening, er til tider litt for hemmelighetsfull til å fullende sitt annonserte oppgjør med kunsthistorien.

Fortiden i nåtiden

1814 Revisited er gjennomsyret av en sterk tro på at kunstinstitusjonen kan brukes til å veilede et folkelig engasjement. Det skjer på en pedagogisk og dannet måte, men med høy frekvens av kunst med instrumentell karakter.

Oss og de andre

Om man bare kommer forbi utstillingens tittel, gir Museet for samtidskunsts grunnlovsmarkering finstemte refleksjoner rundt den paradoksale sammenkoblingen av frihet og nasjonalisme.

En livsstilsencyklopedi

På tross av milde institusjonskritiske lyskespark, synes Elmgreen & Dragset å føle seg hjemme i Astrup Fearnleys homoerotiske og readymade-fetisjerte kunstneriske univers.

Siteringens flate etikk

Gjenspeiler In These Great Times på Kunstnernes Hus som den lover arven fra Karl Kraus, eller dreier det seg bare om en sedvanlig rendyrking av postmodernismens språk- og historiesyn?

Nylig publisert

17. december

En af årets vigtigste udstillinger mindede os om, at verden ender for nogen hver dag. Kunstner Asta Lynge om kunståret 2024.