Alle artikler av Jon Refsdal Moe

Kritisk distanse

Kritisk selvbetraktning handler ikke om å studere kritikerens egen person, men å anerkjenne at det du skriver om er en funksjon av den kritiske relasjonen du har valgt å sette i spill. Og at du selv som skrivende er en funksjon av den samme relasjonen.

Den åttende passasjer

Ved å hengi seg til 1970-tallets science-fiction estetikk, tar Børre Sæthre del i sjangerens estetiske prosjekt: en utforskning av den menneskelige sivilisasjonens yttergrenser.

IBZN LZM

Kunstkritikks posthume markering av Ibsen-året tar utgangspunkt i tre svennestykker i kulturell vannkjemmethet, begått av tre posører i varierende grad av velkjenthet for våre lesere.

To legender uten penger

I en samtid som dyrker kommunikasjon, interaksjon og brukervennlige konsepter fremstår den sterkt aktørfokuserte performancekunsten som ekstremt autorativ: et medium som i anakronistisk grad gjør krav på betrakterens underdanighet.

Teenage Angst

Åpningen av Marius von der Fehrs nye prosjekt Entropy kan gå inn i lokalhistorien som en av de mest mislykte noensinne.

Tvungen underholdning

Kunstnerstyrte Berlin-galleriet Sparwasser HQ har invitert femti andre kunstnerstyrte gallerier til å sende inn hver sin kunstnerstyrte favorittvideo. Resultatet vises nå på Kunstnernes Hus

Du er selv et eksessprodukt

Med sitt Bataille Monument på siste Documenta framsto Thomas Hirschhorn som en etiker som slo hull på den symbolske kapitalsirkulasjon han som kunstner tar del i. I hans nye utstilling på Galerie Chantal Crousel frigjøres ingen symboler. Chalet Lost History er ikke en etisk relasjon, men en perversjon.

Nylig publisert

Institusjonalisering nedenfra

– Synergieffektene man forsøker å oppnå ved konsolideringen av Nasjonalmuseet har alltid vært operative i Guttormsgaard arkiv, sier Ellef Prestsæter, styreleder i stiftelsen som arbeider for å institusjonalisere samlingen.