Siste anmeldelser i Aftenposten

Anmeldelser av Eilif Amundsen, Skulpturbiennalen, Charles Ray og Sverre Bjertnæs

Anmeldelser av Eilif Amundsen, Skulpturbiennalen, Charles Ray og Sverre Bjertnæs

Sosialdemokratisk ekspresjonisme , Truls Ramberg om Eilif Amundsen
Ramberg skriver at Amundsen representerer et kunstsyn som har vært dominerende i Norge, til dels som en forsinket Munch-innflytelse, helt frem til 1990-tallet,og at hans bilder er preget av den samme kompromisstenkningen som ble lagt til grunn for sosialdemokratiet.

Skulpturens randsoner , Truls Ramberg om Skulpturbiennalen
«Arbeidene distanserer seg fra det meste man tradisjonelt forbinder med skulptur. Dette fremstår samtidig som et logisk resultat av forsøket på å representere vår tids komplekse offentlige rom.»

Absurd minimalisme
Lotte Sandberg om Charles Ray på Astrup Fearnley-museet.
«Denne kunsten krever tid av betrakteren. Paradoksalt nok blir man også fort ferdig med den.»

Klassisk neon , Marit Strømmen om Sverre Bjertnæs på Galleri K
«Fargerikt intense oljemalerier viser nok en nattside ved Sverre Bjertnæs’ kunstnerskap. »

Comments