Vårsalongen på Liljevalchs konsthall i Stockholm, er kanskje det nærmeste man kommer den norske Høstutstillingen i Sverige…
Vårsalongen på Liljevalchs konsthall i Stockholm, er kanskje det nærmeste man kommer den norske Høstutstillingen i Sverige. Den har også en lignende historie. Fra å for lenge siden å ha vært et absolutt must, har den mer og mer blitt en helt perifer begivenhet i kunstlivet. Og som med Høstutstillingen forsøker man med jevne mellomrom å modernisere utstillingen innenfor de stramme rammene. Årets utgave er for første gang kuratert av en gruppe på tre internasjonalt anerkjente kuratorer. Anders Olofsson skriver i sin anmeldelse at utstillingen er preget av en profesjonalitet som grenser til forsiktighet, og at de som klarer seg best er de som mest effektivt lykkes i å bryta mot de konvensjonelle forestillingene om hvordan samtidskunsten skal se ut i dag.
http://www.konsten.net/arkivet/varsalongen_2005.html
I sin anmeldelse av to Dick Bengtsson og Elis Eriksson på henholdsvis Moderna Museet og Norrköpings Konstmuseum, ser Magnus Bons på hvordan de to museene velger å presentere kunstnerne gjennom fotografier og tekster som setter tonen for hvordan utstillingene oppfattes.
http://www.konsten.net/arkivet/elis_2005.html
Flere anmeldelser på http://www.konsten.net/