Mest leste i Norge 2022

Kunstkritikks norske lesere følger Nasjonalmuseet med argusøyne. Se listen over de mest populære artiklene i 2022.

Lars Sandås, Små monumenter (Natt til 1. mai 1978), 2019. Foto: Nasjonalmuseet.

Oppmerksomhet er en begrenset ressurs

Nasjonalmuseets lenge utsatte åpningsutstilling var uten tvil fjorårets mest imøtesette på norsk jord. Men de bortimot 150 kunstnerne som var med på denne sprekkferdige demonstrasjonen av museets nye inkluderende image, måtte pent dele på oppmerksomheten, som jeg påpeker i anmeldelsen min.

Dokumentarfilmskaper Thomas Østbye i politibil etter arrestasjonen onsdag 30. mars. Foto: Thomas Østbye.

– Vanskelig å ikke se det som et angrep på ytringsfriheten

Mariann Enge var på pletten da filmskaper Thomas Østbye ble arrestert mens han dokumenterte en klimaaksjon i mars i fjor. Saken vekket oppsikt, og etter at en rekke andre medier også hadde omtalt den, innrømmet politiet til slutt at arrestasjonen var et feilgrep fra deres side.

Fra venstre: Cecilie Fredriksen, Kathrine Fredriksen, direktør i Nasjonalmuseet, Karin Hindsbo, og samlingsdirektør i Nasjonalmuseet, Stina Högkvist. Foto: Morten Qvale / Nasjonalmuseet.

Nasjonalmuseet kobles til Russland

Nasjonalmuseet ser nok frem til øyeblikket da den til det kjedsommelige kritiserte sponsoravtalen med Fredriksen-søstrene omsider seiler inn i glemselens natt. Far Fredriksens ubeleilig tette forretningsbånd til russiske myndigheter, som Live Drønen redegjør for i denne nyheten, bidro selvfølgelig til det motsatte.

Laure Prouvost, Above Front Tears Oui Float, 2022. Installasjonsbilde fra Nasjonalmuseet i Oslo. Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli.

Hodet i skyene

Selv Nasjonalmuseets utstilling med franske Laure Prouvost, som er finansiert av Fredriksen-søstrene, var smittet av avtalens dårlige aura, mente Nicholas Norton, som i anmeldelsen sin tolket utstillingens flukttema som en ufrivillig parodi på museets unnvikende holdning.

– Nettopp dette gjør Norge spesielt motbydelig

Den svenske forfatteren og aktivisten Andreas Malm har gjort seg bemerket som foretalsmann for sabotasje på infrastruktur i kampen mot fossilindustrien, og han er ikke spesielt opptatt av å skåne vårt nasjonale selvbilde i dette intervjuet Will Bradley gjorde med ham før sommeren.

Angela Davis på Oslo Melafestival, 11. august 2022. Foto: David D. Brandt.

– Endring skjer sjelden uten at kunstnere er involvert

Den berømte amerikanske borgerrettighetsforkjemperen og forfatteren Angela Davies’ deltagelse på Oslo Melafestival i fjor høst ble ingen stor mediebegivenhet – men Mariann Enge rapporterte fra foredraget hennes, og ser et betydelig potensiale for ringvirkninger.

Fra Håvve Fjells siste performance med Pain Solution, 2021. Foto: Helene Fjell.

Alle disse sår som må få lov til å gro

Nyheten om at kunstneren Håvve Fjell avslutter performancekonseptet Pain Solution opplevdes som en «melankolsk punch i mageregionen» for Tommy Olsson, som i denne kommentaren greier ut om det smertefulle kunstnerskapets betydning.

Ny direktør for OCA Ruben Steinum. Foto: Kristian Skylstad.

 – Jeg er åpenbart et annerledes valg

Ansettelsen av tidligere styreleder i Norske billedkunstnere Ruben Steinum som direktør for Office for Contemporary Art Norway (OCA) vitner om ny kurs for for institusjonen. I dette intervjuet med Live Drønen, gjort etter kun noen knappe uker på post, gir Steinum det norske kunstfeltet en forsmak på hva han ønsker å utrette.

Uffe Isolotto, We Walked the Earth, 2022. Installasjonsbilde fra Den danske paviljongen, Veneziabiennalen 2022. Foto: Ugo Carmine.

Den menneskelige tragedie

Uffe Isolottos og kurator Jacob Lillemoses farvel til kunstens dispensasjon fra folkemeningen i form av en hyperrealistisk, morbid blockbustertragedie med døde kentaurer hengende fra taket i Den danske paviljongen på årets Veneziabiennale, ble anmeldt av undertegnede. Can not be unseen, som man sier på underholdningens morsmål.

Michael O’Donnell, Agathe’s Story, 2020–2022, detalj. Installasjonsbilde fra utstillingen Look Who’s Talking, 2022. Foto: Julie Hrnčířová / Oslo Kunstforening.

Vekten av en stemme

I Michael O’Donnells utstilling på Oslo Kunstforening var hovedrollen bekledd av en schizofren buktalerdukke, med en stemme som satte seg i ryggraden til Kristian Skylstad: «Når man reiser seg forventer man nesten å se tråder fra sine egne skuldre.»