Kunstredaksjonene og ideologiproduksjon

Kommentar fra Eivind Slettemeås, styreleder i UKS og kurator for utstillingen Public Diplomacy på UKS. Kommentaren tar utgangspunkt i Kjetil Røeds anmeldelse av utstillingen Public Diplomacy på UKS i siste nummer av Billedkunst.

Kommentar fra Eivind Slettemeås, styreleder i UKS og kurator for utstillingen Public Diplomacy UKS. Kommentaren tar utgangspunkt i Kjetil Røeds anmeldelse av utstillingen Public Diplomacy UKS i siste nummer av Billedkunst.

Det kan være vanskelig å se hva den tidligere debatten om Nasjonalmuseets basisutstilling og organisasjon, og i senere tid Kunstnernes Hus’ utstillingsprogram, egentlig har ført til når det gjelder utstillingsdiskurs. Likevel har det vist seg å være høyst betimelig at institusjones egen selvforståelse, habitus, ytringsvilje eller mangel på dette, tas frem i lyset og veies opp mot f.eks kunstnerisk eller politisk risikovilje. At dette i det hele tatt kan bli sentrale tema innen samfunnsdebatten, er nok også de smalere og faglige kunstredaksjonene svært takknemlige for. For det er ikke akkurat mitt inntrykk at disse er pådrivere eller virker forstyrrende i en diskusjon om institusjonenes egenverdi. Spesielt taust blir det i forhold til de enkelte institusjoners skiftende ideologiske begrunnelser, noe som jeg mener bidrar sterkt til å påvirke produksjon av en bestemt typer utstillinger. Jeg går utifra at det må sees i sammenheng med generellt manglende kunnskap og debattklima omkring dette.

På bakgrunn av Billedkunsts anmeldelse av utstillingen Public DiplomacyUKS, der jeg selv stod ansvarlig som kurator, vil jeg gjerne sette spørsmålstegn ved Billedkunsts egne forutsetninger for å ta opp en slik diskusjon. Det er for meg påfallende hvordan anmeldelsen unngår å se denne utstillingens form som et forsøk, nettopp på å gi en optikk som reflekterer ideologiske føringer i en del utstillingmodeller. Anmeldelsen av Kjetil Røed kan leses som en umiddelbar og lite stimulert reaksjon fra en skjønnånd, men unnviker fundamentalt å se hva utstillingen faktisk bygger på; at kunstinstitusjonen i dag representerer et fornyet rom for utøvelse av en spesielle type makt, som er makten til å definere enkelte verdier og subjektposisjoner som universelle (f.eks en kulturkanon, eller freds- og bistandsregimet), eller til å benytte styrings- og kommunikasjonsverktøy som resulterer i egen type administrativ estetikk tilpasset skiftende politiske trender. Det blir spesielt vrangt når anmeldelsen vurderer presentasjonen av Pillar Stiftelsen, som “nok hadde passet bedre i foajeen på Oslo Rådhus, Nobelinstituttet eller Stortinget”. Det ender opp som en uhyre fordomsfullhet overfor et prosjekt som ikke er “parodisk” nok, og derfor “malplassert på UKS”. Prosjektet i sin helhet er derimot informert av, og stiller spørsmål vedrørende slike differensingserings-modeller; hvorfor kan f.eks. en bestemt type estetisk/sensologisk formgiving påvirke publikums forventninger om “gode intensjoner”. Anmelderen synes selv å mene at en utstilling bør være organisert etter et prinsipp om visuell kongruens mellom verkene, og drøftingen gjøres deretter.

Generellt sett savner jeg nettopp anmeldelser og våkne redaksjoner som er mer enn middelmådig informert. Det gis sjelden noen god basis for debatter som kan være interessante utover intern justis, og det gis dermed et dårlig fundament for å diskutere styrende ideer og retninger i kunstfeltet. Er det f.eks. i dag slik at kunstnere og kunstformidlere er langt mer presise enn kritikerne når det gjelder å fortolke hvordan kommunikasjonsformer og skiftende ideologier påvirker utstillingsformatene og institusjonsprofilene? Jeg tror ikke problemet er at det finnes for få oppegående kritikere der ute, men snarere at de redaksjonelle valgene tas utifra hva som gir en umiddelbar og kortsiktig gevinst i kunstdiskusjonen. Lite ressurser og konkurranse om kulturell kapital omskaper kritikere til trendanalytikere uten analyseverktøy. Effektivitetsmålestokken og jakten på kulturell kapital som free-lance kritikeren er underlagt, gjør ham kanskje mindre mottagelig for å se hvordan tilsvarende mekanismer gjør seg gjeldende i institusjonene.

Av Eivind Slettemeås

Comments (13)