Kongen av Danmark

Fra sin posisjon som direktør for ARoS Aarhus Kunstmuseum løper Erlend Høyersten politisk ærend for en norsk regjering som er dypt fiendtlig overfor velferdsstaten.

Direktør Erlend Høyersten portrettert i ARoS' lokaler. Foto: Joachim Ladefoged.
Direktør Erlend Høyersten portrettert i ARoS’ lokaler. Foto: Joachim Ladefoged.

Det vekket en viss oppsikt da norske Erlend Høyersten, direktør for ARoS-museet i Århus, 17. oktober uttalte til Aftenposten at Staten burde kutte «markant» i den offentlige støtten til norske kunstinstitusjoner. Bare slik kunne institusjonene tvinges ut av en situasjon Høyersten beskrev som «nesten kommunistisk». Foranledningen var at Sosialistisk Venstrepartis kulturpolitiske talsperson Bård Vegar Solhjell tidligere samme uke hadde ønsket seg en ny kulturdebatt som handlet mer om innhold enn om penger. Nasjonalmuseets direktør Audun Eckhoff og direktør for Høyerstens gamle museum, KODE i Bergen, Karin Hindsbo var raskt ute for å imøtegå kommentaren, understreket at de faktisk er opptatt av innhold og forsikret om at kutt i støtten definitivt ikke er veien å gå for å sørge for at norske museer skal øke mengden private midler inn i driftsbudsjettene sine.

I følge Høyersten stiller han «hele tiden spørsmålene: hvorfor kunst, hvorfor kunstmuseum, hvorfor akkurat denne utstillingen?» Tilsvarende må man kunne spørre: hvorfor dette utspillet? Hvorfor nå? Høyersten uttaler seg fra sin posisjon hos et av Skandinavias rikeste og mest besøkte museer. Det skal godt gjøres å forstå dette som noe annet enn å «sparke nedover». Vi vet at Danmark det siste tiåret har vært gjennom en gradvis nedrustning av det offentlige kulturfeltet, blant annet rettferdiggjort ved å henvise til at private museer som ARoS og Louisiana klarer seg på egenhånd.

Installasjonsfoto fra utstillingen Size Matters på Bergen Kunstmuseum, 2011. Foto: Dag Fosse.
Installasjonsfoto fra utstillingen Size Matters på Bergen Kunstmuseum, 2011. Foto: Dag Fosse.

Nå har vi også i Norge en borgerlig regjering som ønsker seg en tilsvarende utvikling. Høyerstens utspill er nesten som en gavepakke til den norske kulturministeren. Kanskje har også den borgerlige avisen Aftenposten en strategisk finger med i spillet? Avisens journalist hevder at Høyersten på grunn av sin posisjon er «en av de mest sentrale kunstaktørene i Norden» og derfor en «kulturminister Thorhild Widvey låner øre til». Men hvor sentral er egentlig Høyersten? Hvilket faglig grunnlag finnes det for at disse synspunktene skal tillegges vekt?

Selv om Høyersten under direktørperioden ved KODE – Kunstmuseene i Bergen var aktiv i lokal presse, og i flere tilfeller tok «den vanskelige» kunstens parti mot mer populistiske strømninger, så var det svært lite slik kompromissløs faglighet å spore i museets utstillingsprogram. Det virket i stedet drevet av det man på godt norsk må kalle publikumsfrieri, uten faglig tyngde. På den ene siden iscenesatte Høyersten en rekke separatutstillinger med mannlige kunstnere som arbeider innenfor et lett tilgjengelig kunstnerisk uttrykk (Larry Clark, Tony Matelli, Bjarne Melgaard, Ai Weiwei), hvor museet ikke tilførte noe vesentlig nytt i presentasjonen av kunstnerskapene. På den andre siden presenterte museet en rekke mer eller mindre arbitrære og gjennomgående svake gruppeutstillinger, som Size Matters, («kjente, glemte og kuriøse gjenstander fra museets samlinger»), den kinesiske surveyutstillingen Real Life Stories, tilsynelatende motivert av tilgjengelighet og at kinesisk kunst har vært «i vinden» og Vått, vilt og vakkert («keramikk og maleri fra samlingen i svært uvante sammenhenger»). Dette er ikke utstillinger som gjorde Høyersten til en «sentral aktør i Norden», tvert imot, dette var utstillinger som i stor grad ble ignorert av et nordisk fagpublikum.

Disco-yoga på KODE med Dionne Elizabeth, Kulturnatt 2014. Utstilling med arbeider av Bård Breivik i bakgrunnen.
Disco-yoga på KODE med Dionne Elizabeth, Kulturnatt 2014. Utstilling med arbeider av Bård Breivik i bakgrunnen.

Også andre, tilsynelatende mer ambisiøse, utstillinger ved museet, som Desire (om seksualitet i samtidskunsten) eller Salong (salongkunstens påvirkning på utviklingen av kunstinstitusjonen i Norge) manglet den nødvendige presisjonen som kunne gjort dem til viktige bidrag til den nordiske kunstsamtalen. Da museet i 2011 produserte stormønstringen BGO1, som skulle presentere den unge kunstscenen i Bergen, så var det først og fremst de inviterte gjestekuratorene som overbeviste. Museets egne rom var preget av en overlesset montering som ga assosiasjoner til akademienes avgangsutstillinger. I tillegg var det en klar mangel på kvalitativ differensiering, som resulterte i at utstillingen inneholdt kunstnere og verk som overhodet ikke holdt mål. Et museum skal selvfølgelig vise god kunst, men det skal også avvise dårlig kunst. Dette er en oppgave som Høyersten har sviktet en rekke ganger.

For øyeblikket viser ARoS en stor utstilling viet de franske impresjonistene, med Claude Monet i sentrum. Her skiller den danske kunstoffentligheten lag. Mens enkelte danske aviser har gitt utstillingen positive anmeldelser, ga Politikens kritiker Mathias Kryger, som også skriver for Kunstkritikk, utstillingen det glatte lag. Han mente den teatrale monteringen, der fem Monetmalerier er montert med spotbelysning i et ellers mørklagt gallerirom, faktisk motarbeider publikums opplevelse av verkene. Om Kryger har rett, så er utstillingens problem at kunstverkene underordnes behovet for å skape en spektakulær ramme som kan appellere til et bredt publikum, altså den samme kuratoriske strategi som preget en utstilling som Size Matters i Bergen.

Fra utstillingen Monet – Lost in Translation på ARoS. Foto: Anders Sune Berg.
Fra utstillingen Monet – Lost in Translation på ARoS. Foto: Anders Sune Berg.

En del av Høyerstens metode er å gjøre museet til en merkevare. I Bergen resulterte det i at museene ble omdøpt til KODE. I pressearbeidet før Monetutstillingen ble det gjentatte ganger fremhevet at det ikke skulle være noen typisk Monetutstilling, men en tydelig «ARoS gjør Monet». Slik gis museet som merkevare forrang fremfor kunsten, institusjonen blir et utfartsmål og sponsorene opplever at de støtter noe som er bra og viktig. Kunsten er verktøyet museet benytter for å selge sitt publikum til sponsorene. Men den kommersielle gesten fungerer paradoksalt nok også motsatt vei. Ved å definere betrakteren som konsument økes publikumsgrunnlaget eksponensielt. ARoS’ publikum er ikke lenger den nytende og/eller kritiske betrakteren (dem er det få av), men den kjøpende massen.

Skisse av James Turrells underjordiske lysinstallasjon til ARoS. Foto: ARoS.
Skisse av James Turrells underjordiske lysinstallasjon til ARoS. Foto: ARoS.

ARoS har allerede en av Skandinavias mest populære kunstattraksjoner i Olafur Eliassons My Rainbow Panorama. Frem mot 2017 arbeider museet med et utbyggingsprosjekt til 350 millioner med et integrert verk av den amerikanske kunstneren James Turrell, en kunstner som de siste årene har gått fra å være en esoterisk «Land Art»-kunstner til å bli posterboy for opplevelsesøkonomiens spetakkelbaserte destinasjonskultur. Innenfor rammen av denne kulturen kan man kanskje forstå at enkelte vil se på en gigantisk sfærisk installasjon som ambisiøs og kunstnerisk betydningsfull. Men som et bidrag til samtidskunsten og til kunsthistorien vil aldri et slikt prosjekt kunne bli et betydelig verk. Kunsthistorien kan ikke konstrueres på denne måten.

Når Høyersten etterlyser at museene skal «vitaliseres» og «oppleves relevante», så gjør han dette fra et høyst diskutabelt faglig ståsted. I beste fall utgjør det velmenende råd fra en museumsdirektør med en klar preferanse for spektakulære og teatralske blockbusterutstillinger. I verste fall løper han et politisk ærend for en regjering som kanskje ikke er direkte kulturfiendtlig, men som helt klart er dypt fiendtlig overfor velferdsstaten og som på mange områder i samfunnet jobber for å gjennomføre irreversible endringer i den samfunnsstrukturen som, blant mange andre viktige goder, har gjort det mulig for et land som Norge å ta vare på kulturarven og utvikle et aktivt kunstliv.

Olafur Eliasson, Your Rainbow Panorama, 2011. Foto: Ole Hein Pedersen.
Olafur Eliasson, Your Rainbow Panorama, 2011. Foto: Ole Hein Pedersen.

Comments (11)