Generator.x er den første større presentasjonen av «generativ kunst» i Norge. Dessverre tar de formale grepene til kurator Marius Watz livet av det som burde vært en utfordrende og tankevekkende utstilling. Designeren har vunnet over formidleren og verkene fremstår som innholdstomme og endimensjonale.
Når utstillingen Generator.x nå vises på Nasjonalmuseet er det naturlig at forventningene innenfor det elektronisk kunstmiljøet er høye. Vi som har fulgt de siste årenes utvikling innen «generativ kunst» vet at denne kunsten er mer enn klar for et slikt symbolsk stempel, som også vil gjøre det kjent for resten av den norske kunstverdenen. Derfor er det synd at de formale grepene til kurator Marius Wats tar livet av det som kunne vært en utfordrende og tankevekkende utstilling. Her har designeren vunnet over formidleren og verkene fremstår som innholdstomme og endimensjonale. Da var det ihvertfall bra at konsertdelen av prosjektet hevet helhetsinntrykket noe.
Erich Berger, Tempest, MP3
Konserten
La meg si det rett ut: Jeg digger Erich Berger. Det er så stramt, så usannsynlig primitivt og formmessig kompromissløst at jeg ikke kan gjøre annet enn å bøye meg i støvet. Bergers Tempest fremstår som en ekstremt streng «live Malevich». Verket tar utgangspunkt i en myteomspunnet teknologi til bruk av radioovervåkning av dataskjermer. Her brukes den samme teknikken til å koble lyd og bilde på en primitiv måte. Bare én eneste tone benyttes. Alt som forandres er tonens farge, overtonespekteret og rytmikken. Fordi lyden er koblet direkte til skjermbildet, er mulighetene for interaksjon mellom lyd og bilde begrenset til et minimum. Berger har tatt på seg en kunstnerisk tvangstrøye og den kler ham godt. I tillegg er bruken av overvåkningsteknologi og de multipliserende svart/hvite firkantene et enkelt, men effektivt konseptuelt grep.
Etter en nokså flau konsert med Tinylittleelements fortsatte kvelden med HC Gilje og Kelly Davies’ improduo Blind. Den nesten luktbare stoffligheten som alltid er tilstede i Giljes arbeider, med lyssetting av bilder og filmer som får frem overflater man ikke trodde var mulig å presentere i to dimensjoner, er koblet med en dramaturgi og stilsikkerhet som er svært imponerende. Likevel tør han å innføre elementer i videoarbeidet som står i fare for å sprekke både dramaturgi og stofflighet. Støy og orange firkanter, liksom? Koblet med bilder av et lukket øye og grantrær? Det er akkurat i bearbeidelsen av disse krysningspunktene Gilje viser sin teft og sin sikkerhet. Hans arbeide, sammen med Davies’ lyd dannet et elegant forløp med ingredienser av søvn, lekkert hintet i mørke såvel som sterke «etterbilder».
Blind, MP3
Prosess og interaksjon
Alle de tre visningene hadde elementer av live interaksjon mellom kunstner og maskin. Likevel er ikke dette improvisasjon, slik vi kjenner begrepet i musikken og scenekunsten. Så hva er det ved disse visningene som nødvendiggjør kunstnerens interaksjon? – Kan ikke dette like gjerne spilles av fra en DVD? Mitt svar er nei, fordi disse prosessbaserte arbeidene ikke er endelige avsluttede verk. Selvom publikum ville sett og hørt det samme hvis man spilte av en DVD, gjøres de, ved kunstnerens tilstedeværelse, oppmerksomme på muligheten for en annen visning. Kunstverket kan produsere uendelige versjoner av seg selv, alle ulike og unike, men bygget på den samme prosessen. Bak dette lurer tanken om å skape liv, eller rettere, skape livsprosesser. Slik kan den generative kunsten også være en radikal kunst, hvor grunnleggende premisser for kunstopplevelsen utfordres. Ikke som en provokasjon, men som et stille krav til publikum om å ta seg tid til å la seg dra inn i prosessene, og overveldes av rikdommen og de kontemplative sidene ved generativ masseproduksjon.
Utstillingen
Det er i dette aspektet at utstillingen i Nasjonalmuseet mislykkes. Selv om kunstverkene som vises er gode i seg selv, taper de i kampen med den overformaterte og gjennomdesignede visningen. Alt som finnes av kritisk tankestoff om forholdet mellom skjerm, maskin, interaktivitet og museum er hos Marius Watz bevisstløst utradert som ikke-eksisterende problemstillinger. Her er prosessorienterte verk vist som plansjer i firkantete bokser og interaktive verk tatt ut av sin sammenheng uten forklaring. Denne firkantete og formaterte fremstillingen oppleves som umotivert og uten belegg i verkene som vises. Golan Levins Secret Lives of Numbers fra 2002, mister mye av sin underlige mystikk i plansje-formatet. Det samme gjør Ben Fry sitt prosjekt Haplotype Structures.
I begge disse arbeidene er det viktig at publikum selv skal kunne velge hvilke deler man ønsker å se nærmere på, eller hvilken prosess man vil følge. Dette er en av utfordringene man som kurator møter hvis man skal formatere denne kunsten for gallerivisning. I Generator.x-utstillingen virker det som om innholdet måtte vike for designen. To plansjesoppheng i stål og fire spesialdesignete bokser danner en helhetlig og smakfull installasjon, men som dessverre går hardt utover formidlingen av enkeltverkenes egenart. Dette gjelder også de tre «levende» billedverkene, der publikum kan styre verkene fra innsiden av boksene, mens det visuelle resultatet projiseres på kortveggen. Publikum på utsiden av boksen kan følge med i utviklingen på boksens ytterside, hvor kortveggen da fungerer som en bakprojeksjon.
Sebastian Oschatz verk er etter min mening det eneste som overlever denne formateringen, selv om verket strengt tatt «bare» er en videreføring av det klassiske game of life-prinsippet. Oschatz versjon skaper en enkel fortelling om liv, formering og død og verket ansvarliggjør publikum som skapere av disse «verdenene».Lias verk viser oss mest av alt at prosessorientert skjermbasert kunst med musekontroll må bearbeides for visning i galleriet. Bildet skapes med prikker og sirkler i en evig strøm av linjer og figurer. Selv om det er vakkert, er grensesnittet en hindring. Det skjer noe med bildet når jeg rører musen og jeg kan bestemme mange faktorer i billedgenereringen, men jeg føler ikke noe ansvar, som i Oschatz verk. Casey Reas Process 8 er det svakeste av de tre. Publikum kan ratte rundt med et lite hjul, men ingenting av interesse skjer på projeksjonsflaten. Det er synd at en kunstner av Reas’ kaliber leverer et så labert verk.
Enda mer synd er det at verkene blir redusert til pynt på tre umotivert store containere, og at utstillingsrommet mest av alt framstår som en messehall. Det er synd, for her hadde man muligheten til å vise potensialet i et kunstfelt som lenge har sortert under kategorien for manglende substans. Generator.x fungerer dessverre bare som en sementering av den oppfatningen.
Et hederlig unntak er Trond Lossius sin lydinnstallasjon. Publikum beveger seg inn i en av de veldesignede containerne og kan oppleve et generativt lydlandskap i fire kanaler. Assosiasjoner til filmer som Mad Max og 2001: En romodyssé er hos meg fremtredende, her er ørken og stekende sol i den mørke boksen. Sterkt billedskapende og effektivt.
Vi har levd med generativ kunst en god stund. Et sentralt spørsmål som alltid dukker opp når man skal vise frem denne typen kunst er forholdet mellom prosess, interaktivitet, utvikling og den «ferdige» presentasjonen i galleriet/museet. Når denne problemstillingen er fraværende, fremstår kuratoren som naiv og ureflektert. Men det er ikke det verste. Det verste er at kunsten fremstår som dårlig.
I find Lias reference to Mona Lisa interesting.
The concept of the original is obviously one reason to have the Mona Lisa in a museum, and in that sense, the generative art strategies have some intriguing effects. Mona Lisa is usually referred to as iconic, and as such, has been the starting point of an endless row of copies or new originals. This is maybe even more apparent with another icon, Munchs The Scream, where the line of originals was started by Munch himself, since it exists in 4 versions, pluss the litograph.
The strategy of making art from generative processes challenges the long-pressured concept of the original. If the printing press was one blow to this concept, and the digital file another, the generative art strategies turn it upside down, since every output is a new original. Instead of having only copies, we end up with having only originals – and millions of them.
01: Etter en nokså flau konsert med Tinylittleelements fortsatte kvelden med HC Gilje og Kelly Davies’ improduo Blind.
—-> yes, it was embarrassing, but if Jørgen Larsson would have been paying a bit more of attention he would have figured out that this was not a concert, but just the try of playing a concert. after 5 minutes one of the screens died and after another 5 minutes the small audio mixer went off which was supposed to give input for the image. so after discussing 10 minutes on stage how to or if to continue, the concert was shut down by us. i want to point out that this was not the fault of the organizers, because in the technical world things like this can just happen (some might just call it bad luck).
i just find it sad that the review is only saying that it was a bad concert (as it was no concert) :(
02:
“So why put them in boxes in a Kunsthall, what makes the trip to Oslo worthwhile?”
—-> to make it available also for people who are not sitting in front of the computer and chekcing out new stuff in that area every day ?
(+ sorry for the smallish interface, but if you train a bit, you will handle)
03: why put a painting of mona lisa in a museum if i can see it on every coffee cup ???
I support everything written by Beloff, Lossius and Morrison.
My critique is mainly based on to assumptions, (which may be questionable but still):
1. The art in generatorx is process or mapping based. The “end result” might be intriguing, beautiful, offensive or whatever, but it does not include the whole piece.
2. Most of this art is made on a computer, using a screen as the visual representer.
My questions, as always, are very simple:
Why do we want to show this particular piece of art in this particular space?
How must these pieces be prepared/developed/assembled to gain from this particular space?
What parts of the piece gains, what loses in this particular space/Should/(how to) we compansate for this?
What are the expectations inherited in the space/How do we work with/against this?
There are many more questions, but I guess the reader will understand my point of view.
The 1000-dollar question then, regarding this “art from code”, is how to present this in a museum?
It has been done many times, but very often, the exhibitions end up with an accompanying “online version”, which can be explored either from computers in the museum, or on the net.
In music, there was a simular situation when the tape music was put into the concert halls in the fifties. The audience expected musicians, but were confronted with loudspeakers. Even though this was part of the development of the modern music, and the composers wanted to oppose against the reign of the musicians, there were obvious challenges in this concert hall /loudspeaker setting. The question became even more accute when the home stereo was being widespread. Now you could listen to the same piece at home and there was no reason at all, other than the social part, to go to the concert hall to listen to a concert of tape music. Both the time and space of the concert hall was exchangeable with “anytime in your own home”. Partly to compansate for this, much of the tape music has reinstated the performer (often the composer) and uses the room very actively in live spatialisation of the sound. When the music is presented like this, it can lift out certain aspects, reinterpret spaces, make new meanings in room diffusion, and so make the piece richer, even when you listen to it again back in your own home.
There is no question that the artists presented in the Generatorx project are extremely talented and have very high standards. These are some of the best artists using these strategies. But they are on display on the net (and have been shown in galleries/museums many times) and some of them have fantastic home pages with lots of wonderful stuff. I can sit at my computer at home, in bed with my legs curled and a good cup of tea and explore many pieces by these artists and others.
So why put them in boxes in a Kunsthall, what makes the trip to Oslo worthwhile?
The time and space of the Kunsthall is exchangeable with “anytime in your own home” for exploring most of these artists. For those pieces this doesn’t count for, I think that the presentation in the Kunsthall does not contribute to them, but rather it is the other way around. I think there must be a reason for the audience to share time and space with the pieces of art . Otherwise, one could just write a blog. And the blog at generatorx.no is very good indeed.
Generator.x provided an important site for the presentation, discussion and exhibition of computational arts, or art from code as its subtitle phrased it. While I needed to go down on my haunches to read about the works displayed in the exhibition, the conference offered a variety of planes of knowledge and insight. Marius Watz is to be commended for assembling such a line-up of presenters and for offering us a programme that had space for panel debates and discussion.
Generator.x provided an important space for the presentation and discussion of art from code: it offered us a context for learning more about how such works are generated by artists and their technological talents and teams. The conference was in principle about generating understanding and new perspectives, such as the presentation on selfdesign by Pablo Miranda Carranza: <http://www.generatorx.no/20050718/profile-carranza/>. In partial response to the review offered here, I suggest readers might like to also see a recent article by Lev Manovich on ‘Abstraction and complexity’ at: <http://www.calit2.net/manovich/blog/?page_id=3>.
Generator.x er et prosjekt som består av flere elementer (blog, konferanse, konsert og utstilling), og som henvender seg mot to forskjellige målgrupper, fagpersoner (skapende kunstnere, designere, mm.) og et alment kunstpublikum. Denne kritikken tar kun for seg de to delene som henvender seg mot et generelt publikum, utstillingen og konserten. Det er kanskje naturlig i en kritikk her på Kunstkritikk.no, men det gir ikke nødvendigvis et fullstendig bilde av Generator.x som prosjekt eller grunnlag for en helhetlig vurdering av det.
I.o.m. at jeg er en av bidragsyterne til utstillingen, så skal jeg ikke legge meg opp i en debatt om den. Jeg vil bare si at for meg har det vært skikkelig interessant og inspirerende å følge bloggen over de siste månedene. Den har fungert som et vindu mot et felt innenfor visuelle uttrykk som tydeligvis er mye større og mer vitalt enn jeg visste for et halvt år siden. Jeg synes også at programmet for konferansen, og den store interessen og oppslutningen som konferansen fikk, viser at man har lyktes særdeles godt med å skape en faglig kontekstualisering av prosjektet overfor
kunstnere, designere, arkitekter, mm. som selv arbeider i dette feltet. Det synes jeg både Marius Watz og Atelier Nord som co-produsent for konferansen fortjener honør for.
As a response to this critique on GeneratorX exhibition / concert I would like to point out that the 2-day-conference one main part of the generatorX program- took place last weekend in Oslo (UKS). The conference was one of the rare examples of small scale but high level events. It succeeded very well in presenting an excellent line-up of speakers the most of them widely known for their practice in generative art. Generative graphics is its own specified genre inside media-art/fine-art practice. Amazingly it still interested around 100 enthusiastic listeners in Oslo many of them traveling to Norway for this event. Oslo/Norway could use many more of this quality events.
Takk for ærlig og entusiastisk slakt, Jørgen. Jeg overleverer deg herved stafettpinnen for videre arbeid, da det er åpenbart at du vil være bedre skikket for å formidle generativ kunst til folket. Jeg kan bare håpe at jeg ikke har gjort for mye skade med mine naive forsøk. Nå skal jeg gå gjem og jobbe med mine egne ting, de er jeg vant til å få kjeft for uansett.