Elektronisk og ustabil kunstvandring

På min vandring gjennom byen fant jeg bare fram til 2 av 8 kunstverk, for øvrig bare rester, spor og rykter om at noe hadde skjedd. Det var fremdeles en uke igjen av Article Biennale, men det virket som at noen hadde dratt ut kontakten altfor tidlig.

På min vandring gjennom byen fant jeg bare fram til 2 av 8 kunstverk, for øvrig bare rester, spor og rykter om at noe hadde skjedd. Det var fremdeles en uke igjen av Article Biennale, men det virket som at noen hadde dratt ut kontakten altfor tidlig.


Når jeg begir meg ut på leting etter de interaktive kunstverkene som i forbindelse med Article Biennale skal være plassert rundt omkring i Stavangers offentlige rom, har denne internasjonale kunstbiennalen viet elektronisk og ustabil kunst allerede pågått i en ukes tid. Kanskje er det derfor jeg sitter igjen med en følelse av å ha kommet for sent? På min vandring gjennom byen fant jeg bare fram til 2 av 8 kunstverk, for øvrig bare rester, spor og rykter om at noe hadde skjedd. Det er fremdeles en uke igjen av Article Biennale, et samarbeidsprosjekt mellom Stavanger 2008 og i/o/lab, men det virker som at noen har dratt ut kontakten altfor tidlig.

Det begynner allerede hjemme. Klar til å interagere med det elektroniske og ustabile, utrustet med ammunisjon mot piskende regn og nådeløse vindkast tror jeg at jeg med hjelp av et par raske klikk skal finne fram til et program eller lignende som kan avsløre hvor kunstverkene er plassert. Det viser seg å bli vanskelig. Jeg klikker meg rundt via forskjellige internettsider, men får bare beskjed om at programmet skal lanseres på et senere tidspunkt. Til slutt finner jeg fram til biennalens hjemmeside, der det faktisk finnes en lenke som heter Programme. Den leder imidlertid bare til en feilmelding; «Oh no, you’re looking for something which just isn’t there!»

Det skal vise seg at denne feilmeldingen skal bli beskrivende for hele vandringen, selv om jeg riktig nok finner programmet til slutt. Jeg finner også et kart, der gatenavnene riktig nok er uleselige og kommer mot meg i form av store grå, svarte og hvite pixler når jeg prøver å forstørre bildet, men der det finnes instruksjoner om «How to find the artworks.» Ved å sende SMS – meldinger skal man kunne navigere seg fra verk til verk gjennom byrommet. Det høres ut som en genial idé, og jeg gir meg i kast med en kunstvandring der det snart skal vise seg at de fleste verkene av forskjellige grunner rett og slett ikke er tilgjengelige.

Men det begynner bra. I Ølhallene, som Tou Scene relativt nylig har tatt i bruk som egenartet og upolert kunsthall finner jeg en virtuell sol, en installasjon bestående av 300 infrarøde lyspærer og dataskjermer som er koplet til tropiske værstasjoner. Bak verket står den sveitsiske gruppen fabric _ ch, som består av to arkitekter, en tele- og en dataingeniør. Som jeg forstår det, fungerer det slik at informasjon om solens gang, lysstyrke og varme kontinuerlig overføres fra ulike plasser på jorden til skjermen med lyspærene. Ved at lyspærene tennes og slukkes kan man observere solens gang rundt kloden. Er det overskyet, skiftes det til en ny værstasjon der solen skinner. På denne måten kan betrakteren oppleve en slags parallell virkelighet, abstrahert og omformet via finurlig teknikk, en slags evig og menneskestyrt sommer. Det er som å stå i et kontrollrom og følge med på et fenomen som utspiller seg et helt annet sted og som for betrakteren bare eksisterer i form av elektroniske effekter og overført informasjon. Lyset og varmen fra dette virtuelle solskinnet blir et bra alternativ til den solen vi aldri ser nå for tiden.

Ølhallene er et spesielt utstillingslokale, på godt og ondt. Takhøyden er svimlende og mørket nærmest totalt. Det er derfor begrenset hva som kan stilles ut her, men en virtuell sol av det uvirkelig varme, infrarøde slaget er egentlig et perfekt verk for dette rå og grotteliknende rommet. Så hvorfor er verket plassert like ved inngangen, der lyset og kulden utenfra smyger seg inn, og ikke lenger inn i lokalet der det er mørkt som en novembernatt, hvor opplevelsen kunne blitt total og overveldende?

Tou vindu er et annet nytt visningslokale for samtidskunst på Tou Scene. Her finner jeg installasjonsdelen av lydkunstnerduoen Bjørnar Habbestad og Jørgen Larssons telefonkunstverk – telart. Her befinner man seg i hovedkvarteret for de telefonautomatene som er plassert ut i byen der folk kan legge igjen beskjeder, ytringer og annet de måtte ha på hjertet. 14 telefoner med snurreskiver og alt, står fint plassert på pidestaller av telefonkataloger. Løfter du på rørene kan du høre menneskers budskap om alt mulig; vær og regn, Viking og verdensproblemer, kjærlighetserklæringer og tips om alt fra spisesteder til sosial aktivisme. Det er noe så vanlig og hverdagslig over disse telefonene, stemmene og meldingene at jeg nesten glemmer den avanserte teknikken som nødvendigvis må ligge bak.

Merkelig nok oppleves ikke dette bare som fragmenter og babbel og brus. Jeg hører faktisk på budskapene, setter meg ned på gulvet ved siden av en stabel telefonkataloger og tar til meg det ene etter det andre … Hvordan kan noe være helt ok? Hvordan kan noe som i utgangspunktet er halvt samtidig være helt? … På en restaurang i Pedersgata har de sabla gode vårruller. Kjøper man fire stykker får man gratis saus! … Hvis du har 12 kroner – gå inn på nærmeste dagligvare og kjøp en pose boller. Gjerne med rosiner. Gi posen til en uteligger. Det gjorde jeg i dag og har ikke angret … Kaffien på Sting e jysla gode … Ikke noe fragmentarisk over dette. Her kommer det ene tipset etter det andre på hvordan man kan gjøre det hele litt bedre for seg selv og andre, blandet med forbannelser over været i Stavanger og synspunkter på Vikings ve og vel. Via avansert teknikk kommer faktisk hverdagslige mennesker og samtaler rett inn i kunstrommet.

Videre handler denne kunstvandringen mest om snøblandet regn, stivfrosne fingrer og vind fra nord. For SMS-meldingene leder meg til den ene stasjonen etter den andre der det rett og slett ikke er noe å hente. En skateboardperformance av Simon Morris har allerede blitt framført for noen dager siden. I Kulturhuset skal det finnes både EU Greencard Lottery og bærbare skulpturer men jeg finner ingen av delene. Jeg finner en slags stand som jeg antar har noe med biennalen å gjøre der det ligger en lapp på et bord med «stengt på grunn av sykdom». Den cubanske baren på Sting er stengt, og så får jeg melding om å sende en mail for å bestille billett til en filmtriologi av Critical Art Ensemble som går en helt annen dag. For sikkerhets skyld, men uten de store forhåpningene går jeg innom parken på vei hjem for å se om jeg eventuelt kan få med meg Gustav Hellbergs lysverk. Der finner jeg bare noen ledninger og lamper og en kontakt som henger og dingler fra paviljongen. Kanskje har dette noe med saken å gjøre, kanskje ikke.

Opplegget med å lede publikum via instruksjoner på SMS er i utgangspunktet en utmerket idé, men dette krever jo at det faktisk finnes noe på det stedet man blir ledet til. Jeg vet ikke hva denne merkverdig bristfeldige formidlingen skyldes – sykdom? arroganse? tekniske problemer? Kanskje kan man rett og slett ikke komme dinglende noen dager inn i festivalen og tro at man skal få være med? Vel hjemme igjen går jeg inn på biennalens hjemmeside for å lese om de verkene jeg har gått glipp av. Der er både kunstnere og verk utførlig og interessevekkende presentert. Det er faktisk via nettet som biennalens utstillingsdel best formidles og når ut med tanker om teknologiens sosiopolitiske aspekter. Diskrepansen mellom ambisjonene som uttrykkes her og det faktiske resultatet i form av elektronisk og interaktiv kunst i Stavangers uterom er like stor som den mellom infrarød evighetssol og novembermørke. Det virker rett og slett som at verkene ikke har klart seg i møte med virkeligheten, der det finnes både vær, virus og sviktende teknikk å forholde seg til.

Comments (2)