Denne og de to neste ukene bringer vi billedreportasjer fra utstillinger og utstillingsåpninger på nettstedet. Denne uken: Ingrid Book og Carina Hedén, Sofie Berntsen, Andreas Heuch og Simen Dyrhaug på Kunstnernes Hus, Marthe Thorshaug på Fotogalleriet og Manifest 2007 på The White Tube.
Ingrid Book og Carina Hedén, Historier for tomme butikkvinduer
Kunstnernes Hus, 16 februar – 1 april, 2007.
Ingrid Book og Carina Hedéns Historier for tomme butikkvinduer består av 24 plakater med foto og tekst fra den lille byen Scheibbs i Østerrike. Hver av plakatene består av et bilde av en av innbyggerne sammen med en liten fortelling fra byen som vedkommende har fortalt. Bildene er tatt på det stedet der fortellingene utspant seg. Prosjektet ble opprinnelig vist i tomme butikkvinduer i Scheibbs som del av utstillingen Betrifft:Scheibbs i 2006.
 |
| Ingrid Book og Carina Hedén, Historier for tomme butikkvinduer, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Ingrid Book og Carina Hedén, Historier for tomme butikkvinduer, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Ingrid Book og Carina Hedén, Historier for tomme butikkvinduer, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Ingrid Book og Carina Hedén, PADDA, Kunstnernes Hus. |
Sofie Berntsen og Andreas Heuch
Kunstnernes Hus, 16 februar – 1 april, 2007.
Kunstnerne Sofie Berntsen og Andreas Heuch har samarbeidet i mange år, og deres utstillinger i hver sin overlyssal tydeliggjør både likheter og forskjeller i de to kunsterskapene. Begge installasjonene bygger delvis på funne objekter, men utnyttet på forskjellig vis. Berntsens installasjon gir med sine plansjelignende malerier og stramme oppsettinger i glassmontre et nærmest vitenskapelig uttrykk, mens Andreas Heuchs gulvlandskap med små konstellasjoner av trivielle objekter oppleves mer fabulerende og sammensatt.
Sofie Berntsen, Environment for expanded awareness
 |
| Sofie Berntsen, Environment for expanded awareness, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Sofie Berntsen, Environment for expanded awareness, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Sofie Berntsen, Environment for expanded awareness, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Sofie Berntsen, Environment for expanded awareness, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Sofie Berntsen, Environment for expanded awareness, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Sofie Berntsen, Environment for expanded awareness, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg. |
Andreas Heuch, Islands adrift
 |
| Andreas Heuch, Islands adrift, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
 |
| Andreas Heuch, Islands adrift, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
 |
| Andreas Heuch, Islands adrift, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
 |
| Andreas Heuch, Islands adrift, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
 |
| Andreas Heuch, Islands adrift, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
 |
| Andreas Heuch, Islands adrift, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
 |
| Andreas Heuch, Islands adrift, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
Simen Dyrhaug, Eyes wide open
Kunstnernes Hus, 16 februar – 1 april, 2007.
Simen Dyrhaugs arbeider tar utgangspunkt i tegneseriens estetikk og innhold men har også røtter i maleridiskursens begreper om flate, eksperimentering og improvisasjon. Installasjonen Eyes wide open fyller utstillingsrommet fra gulv til tak med tegninger. I sentrum finner vi en kaotisk oppsetning av CD-spillere og hengende lydbånd som avgir et lavmælt soundtrack til installasjonen.
 |
| Simen Dyrhaug, Eyes wide open, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
 |
| Simen Dyrhaug, Eyes wide open, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
 |
| Simen Dyrhaug, Eyes wide open, Kunstnernes Hus. Foto: Andrea Hertzenberg |
Marthe Thorshaug, Comancheria
Fotogalleriet, 15. februar. – 11. mars, 2007
Marthe Thorshaugs utstilling Comancheria på Fotogalleriet består av en serie fotografier og en kortfilm som utspiller seg i Comancheindianernes historiske rike i USA. Comancheria opererer i grenselandet mellom fiksjon og dokumentar og forteller et alternativ til det stigmatiserte bildet av dagens indianere i USA. I Thorshaugs film har indianerne reorganisert seg og er tilbake på krigsstien.
 |
| Marthe Thorshaug, Comancheria, Fotogalleriet. Foto:Andrea Hertzenberg. |
 |
| Marthe Thorshaug, Comancheria, Fotogalleriet. Foto:Andrea Hertzenberg. |
 |
| Marthe Thorshaug, Comancheria, Fotogalleriet. Foto:Andrea Hertzenberg. |
Manifest 2007: Å være kunstner er et yrke, Marianne Heier og masterstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo
The White Tube på Tøyen T-banestasjon
Fredag 16 februar åpnet utstillingen Manifest 2007 på The White Tube på Tøyen T-banestasjon. Utstillingen er del av et prosjekt som tar sikte på å revitalisere det kollektive kunstpolitiske klimaet i Norge, og å sette viktige saker på den kunstpolitiske dagsorden. Les presentasjon og debatt om prosjektet her
 |
| Manifest 2007, Tøyen T-banestasjon. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Manifest 2007, Tøyen T-banestasjon. Foto: Andrea Hertzenberg. |
 |
| Manifest 2007, Tøyen T-banestasjon. Foto: Andrea Hertzenberg. |
Leserinnlegg