Øystein Hauge i Bergens Tidende har i flere artikler kritisert det han oppfatter som samrøret mellom Bergen Kunstmuseum og forretningsmannen Stein Erik Hagen. I et debattinnlegg av Jørgen Lund møter han motbør.
Da Bergen Kunstmuseum åpnet sin nye utstilling med nye innkjøp og deponier for om lag en måned siden var Bergens Tidendes kunstanmelder Øystein Hauge ikke nådig. I stedet for å servere en tradisjonell anmeldelse av utstillingen brukte han anledningen til å fortsette sin sterke kritikk av det han oppfatter som samrøret mellom forretningsmannen Stein Erik Hagen og Bergen Kunstmuseum. I «Samleren i spillerens grep» om avdukingen av Hagens Christian Skredsvig-bilde som museet overtok fra Nasjonalmuseet i fjor, beskrev han museet som et asylmottak for bedrestilte. I «Rapport fra jeger- og samlerstadiet» spør han om museet overhodet er i stand til å bygge en kunstsamling. Hauge mener museet lar seg bruke i billigvaremilliardærens merkevarebygging, og ironiserer over museets gjerrighet og pyntesyke når de tar imot et deponi av en «svensk postkubist med franske manerer» men takker nei til et bilde av den eksperimentelle og samfunnskritiske Bergens-maleren Ole Johan Tørud, som ble tilbydt som gave til museet i midten av februar.
http://grand.domeneshop.no/www.kunstkritikk.no/html/BTs_kritikksurrogat.htm
I et debattinnlegg i samme avis 12. april skriver Jørgen Lund en kommentar til Hauge. Lund skriver at Hauges anklage om samrøre mellom Stein Erik Hagen og museet ikke gir noen konkrete bidrag til diskusjonen om museets samling, og at han forsømmer den kunstsystemkritiske fane han skriver under.