Magdalena Abakanowicz, Floker av tråd og tau, Henie Onstad Kunstsenter, Bærum
Abakanene til Magdalena Abakanowicz er mektige tekstilarbeider som henger fra taket og vitner om en kunstner som tør og har tro på sitt håndverk og materiale. I sin tid banet Abakanowicz en ny vei fra det tradisjonelle til det tredimensjonale, noe jeg opplever relevant i dag òg. Under abakanenes overveldende størrelse ligger mye sensibilitet, kanskje til og med sårbarhet. De har noe familiært ved seg. Noe jeg kjenner igjen i kroppen, både fysisk og følelsesmessig. Jeg vet ikke nøyaktig hva det er, men, som man sier: jeg er ikke den samme etter å ha opplevd utstillingen.
Børre Sæthre, The Last Dance, Kode, Bergen
Jeg kom inn i Børres verden på Kode og var uforberedt på hvor mye den ville påvirke meg. Det er kanskje to generasjoner og over fire tusen kilometer mellom hvor våre tidlige erfaringer fant sted. Men gjennom tidsmaskinen han skapte ble jeg teleportert direkte fra Bergen til mine tenår i Mekka. Til døden, HIV-spøkelset, fordømmelsene og usikkerheten som har skygget mitt liv. Jeg fikk kjenne på sårbarhet og styrken til vi som lever utenfor det som kalles normen, og kampen vår for å skape «trygge» steder midt i utryggheten. Å minnes historien og håpe at ting går bra til sist, er viktig.
Cave_Bureau, The Anthropocene Museum, Louisiana Modern Art Museum, København
Utstillingen er en dyp og gripende arkitektonisk fortelling om dekolonialisering av mennesker og land i Kenya. Den er kommunisert gjennom en installasjon av objekter, videoer og en magisk, fullskala gjenoppføring av en Shimoni-hule i Øst-Kenya, vevd i tre. Det er sterkt, futuristisk og lyser opp veien til et modent liv i harmoni med både urbefolkningens og naturens rytmer. Hulene er en viktig del av Kenyas historie. De ble blant annet brukt som tilfluktsrom for lokalbefolkning som rømte fra slaveri og undertrykkelse.
– Ahmed Umar (f. 1988, Sudan) er en kunstner bosatt i Oslo. Han tok en mastergrad i medium- og materialbasert kundt ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2016 og har vært en viktig frontfigur for skeive personer med muslimsk bakgrunn, både i Norge og Sudan. Han har stilt ut ved eflere institusjoner i Norge: i 2020 deltok han på den 22. Sidneybiennalen og i 2023 ble hans hittil største soloutstilling vist ved Kunstnernes Hus i Oslo og Bergen Kunsthall.