Debatt om #metoo i kunstfeltet

Torsdag 22. mars inviterer Kunstkritikk og Nasjonalmuseet til debatt om #metoo i kunstfeltet på Mellomstasjonen i Oslo

Kunstkritikk og Nasjonalmuseet inviterer til debatt 22. mars.

Torsdag 22. mars inviterer Kunstkritikk og Nasjonalmuseet til debatt om #metoo i kunstfeltet. Arrangementet innleder Kunstkritikks nye debattserie Kunstkritikk Live og en ny debattserie der Nasjonalmuseet har invitert tidsskriftene Kunstkritikk, Fanfare og Subjekt til å kaste et kritisk blikk på kunst- og kulturfeltet.

– Prosessene og diskusjonene i kjølvannet av #metoo fortsetter. Bransje etter bransje har tatt et oppgjør med trakassering og maktmisbruk, sier Kunstkritikk og Nasjonalmuseet i en pressemelding.

– Skjer det omsider noe tilsvarende i det norske kunstfeltet? Debatten vil blant annet ta for seg den pågående, første #metoo-undersøkelsen i kunstfeltet, til diskusjon og analyse. Undersøkelsen utføres av gruppen #Metoo – Art Education Norway som samler inn historier fra kunstutdannelsesinstitusjonene i Norge, skriver de to institusjonene.

I panelet den 22. mars sitter kunstnerne Marthe Ramm Fortun, Ane Graff, Snövit Snow Hedstierna og Ahmed Umar, sammen med kjønns- og medieforsker Wencke Mühleisen. Maria Horvei, redaktør i Vinduet, er moderator.

– Vi er glade for å invitere til debatt i samarbeid med Nasjonalmuseet, og #metoo var et naturlig tema for denne første debatten. Det er nødvendig med en vedvarende oppmerksomhet om overgrep og undertrykking for å være sikre på at det vi nå gjennomlever er et paradigmeskifte, sier Jonas Ekeberg, ansvarlig redaktør for nettidsskriftet Kunstkritikk.

Debatten er den første av seks i denne serien som Nasjonalmuseet har tatt initiativet til. Fanfare, Subjekt og Kunstkritikk vil arrangere to debatter hver i løpet av 2018, i samarbeid med museet. Her skal kunst, kultur, institusjoner og gjerne Nasjonalmuseet bli diskutert. 12. april er det duket for Fanfare på museet og 24. mai er Subjekt på museet. Mer info om vårens neste to debatter kommer.

– Nasjonalmuseet ønsker å bidra til å åpne opp debatten og løfte den kritiske samtalen i kulturfeltet ut til publikum. Derfor har vi invitert de agendasettende tidsskriftene Kunstkritikk, Fanfare og Subjekt til museet for å kaste sine kritiske blikk på temaer i kulturfeltet som de mener er viktige, sier Karin Hindsbo, direktør i Nasjonalmuseet.

Debattene finner sted i Mellomstasjonen – informasjonssenteret for det nye Nasjonalmuseet på torsdager kl. 18.00. Du finner Mellomstasjonen på Brynjulf Bulls plass 2 (Vestbanen).

Paneldeltakerne:

 

Marthe Ramm Fortun. Foto: Christian Belgaux / Morgenbladet.

Marthe Ramm Fortun er utdannet billedkunstner ved New York University, og bor og jobber i Oslo. Med stedspesifikk performance, tekst og skulptur bruker Fortun en autoritær, kvinnelig fortellerstemme for å åpne avstengte institusjonelle rom. Hennes arbeider er blant annet vist ved Munchmuseet i Oslo, KW Institute of Contemporary Art i Berlin, Henie Onstad Kunstsenter, og Performa-biennalen i New York med UKS. Aschehoug forlag utga i 2013 hennes pamflett 100 Situasjoner i Stemmer-serien i anledning jubileet for kvinners stemmerett.

 

Ane Graff. Foto: Privat.

Ane Graff er billedkunstner og stipendiat ved Kunstakademiet i Oslo. Hun er et av medlemmene i gruppen #Metoo – Art Education Norway (med Hanan Benhammar, Petrine Vinje, Sara Rönnbäck og Marie Askeland Gundersen) som samler inn historier fra kunstutdannelsesinstitusjonene i Norge. Hun var også med i arbeidsgruppen som organiserte utstillingen Between the Lines på Kunsthøgskolen i Oslo (med Stine Hebert, Marianne Heier, Liv Bugge og Hanan Benammar).

 

 

Snövit Snow Hedstierna. Foto: Johanna Hanno.

Snövit Snow Hedstierna er kunstner. Hennes researchdrevne prosjekter – oftest performancer, video, lydverker, foto, skulpturer og installasjoner – tar for seg spørsmål om blant annet menneskeverd, kroppens politikk, kjønnsidentitet og maktstrukturer. Hun har en MFA fra Concordia University i Montreal i Canada, og bor og jobber mellom Stockholm, Berlin og Montreal. I de omfattende lydinstallasjonene An issue of structure (2014-17) undersøkte hun opplevelsen av å være kvinne/queer/trans i de nordiske landene. Hedstierna har nylig deltatt i #metoo-debattene i både Sverige og Danmark.

 

 

Wencke Mühleisen. Foto: Privat.

Wencke Mühleisen er frilans kjønns- og medieforsker tilknyttet Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo. Blant hennes forskningsinteresser er queerteori, forbindelser mellom kunst og forskning, og forståelser av kjønn, seksualitet og intimitet i offentlighet og kultur. Hun har tidligere jobbet med performancekunst, og er forfatter. Hennes siste bok er brevromanen All gjeldende fornuft (Gyldendal, 2017).

 

 

Ahmed Umar. Foto: Privat.

Ahmed Umar er en norsk-sudansk kunstner som jobber med blant annet keramikk, smykker, skulptur og performance. Han kom til Norge som politisk flyktning fra Sudan i 2008. I 2016 gikk han ut av Kunsthøgskolen i Oslo med en MFA i Kunst og håndverk. Han har engasjert seg i spørsmål om LHBT+ gjennom blant annet kampanjen for den HIV-forebyggende medisinen PrEP. Han er aktuell i gruppeutstillingen Det Felles Eide på Kunstnernes Hus i Oslo, er innkjøpt av Drammens Museum, og stiller i 2018 og 2019 ut blant annet på Kunstplass Contemporary Art, BOA og KRAFT.

 

Maria T. Horvei. Foto: Privat.

Maria T. Horvei er kritiker og skribent, med mastergrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo. Hun er tidligere kultur- og featurejournalist i blant annet Klassekampen og Dagens Næringsliv, og har de siste årene levert reportasjer, essay og litteratur-, musikk- og kunstkritikk til aviser og tidsskrift som Dag og Tid, Bergens Tidende, Kunstkritikk, Objektiv, Norsk Kunstårbok og Artforum. Siden januar 2018 er Horvei redaktør for Vinduet, Gyldendals tidsskrift for litteratur.

Leserinnlegg