Virkelig?

Christina Malbeks malerier på Transit Art Space i Stavanger tar utgangspunkt i fotografier fra området

Christina Malbeks malerier på Transit Art Space i Stavanger tar utgangspunkt i fotografier fra området. Men gjennom klipping og liming overskrider de det lokale og mister kontakten med sitt opphav. Malbek har skapt nye steder – nye originaler.


Danske Christina Malbeks ni store airbrush-malerier i Transit Art Space er kopier av kopier: eller simulacra som det heter hos den nylig avdøde franske kulturteoretikeren Jean Baudrillard. Alle maleriene er basert på digitale fotografier fra stavangerområdet. Fotografiene er manipulert, satt sammen på nye måter og forstørret opp i store dimensjoner, for så å fungere som skisser for de endelige maleriene som vi ser i utstillingen.

Å avbilde betyr å gjengi det som faktisk finnes, kopiere noe allerede eksisterende, reprodusere, gjenta. Med begrepet simulacra trekker Baudrillard oss forbi repetisjonen. Hans påstand er – eller var – at vi lever i en kultur hvor kopien har fortrengt originalen, hvor kopien har tatt originalens plass. Påstanden er interessant knyttet til Malbeks verk. For hvis vi følger Baudrillards logikk kan vi si at hun gjennom disse bildene skaper en ny virkelighet, en virkelighet som fungerer helt uavhengig av en opprinnelig kilde, eller et egentlig sted. Malbek har, gjennom klipping og liming, overskredet det lokale. Dermed er hennes arbeider ikke stedsspesifikke verk som trenger et stavangersk miljø for å fungere. Hennes kopier har mistet kontakten med sitt opphav, Malbek har skapt nye steder – nye originaler.

Christina Malbek, Bay (2007), 197×350, airbrush på lerret.

Men i kunstens verden skal det mer til enn litt klipping og liming for å imponere, og Malbek har mer -. For parallelt med å skape nye geografiske steder skaper Malbek også emosjonelle rom, slik vi for eksempel ser det i bildet Late afternoon. Vi er ved sjøen, noen barn bader fra en bryggekant. Trærne er saftig grønne og stien til badeplassen er kantet med viltvoksende blomstrende sommerugress. De voksne har satt seg i skyggen under trærne. Men den muntre feriestemningen er i ferd med å fortrenges. Skyggene er på vei ut fra sine gjemmesteder, sorte felt tvinger seg inn mellom de sukkersøte fargene, legger seg over dem og truer med å drukne alt liv. Et sort hav ruller inn mot en fargesprakende strand, en mørk himmel henger farlig nær de badende barna. I horisonten ser vi konturen av et ubestemmelig byggverk, som en oljeinstallasjon eller et kraftverk, alt for nær innpå de nakne og sårbare menneskekroppene.

De sorte feltene skaper tomrom midt i billedflaten. Noe uavklart trigger vår opplevelse av maleriene, det er som om vi står i fare for å forsvinne inn i et sort hull. Det blir Unheimlich som det heter hos Freud, den psykiske virkeligheten forsterkes på bekostning av den materielle. Og gjennom sammensmeltingen av to motstridende følelser, det tiltrekkende og det frastøtende, opprettes en kognitiv dissonans. Uroen sniker seg inn i bildene og får oss til å fryse på ryggen uten at vi vet helt hvorfor. Det er noe i dette mørke alvoret som selv ikke de muntreste neonfarger klarer å bringe til taushet.

Christina Malbek, Seaside (2007), 197×350, airbrush på lerret.

Men kanskje handler arbeidene ikke primært om manipulerte virkeligheter eller mystiske framtids dystopier. For den kontrasten som maleriene setter opp mellom nærmest dansende fargerflekker og sorte flater kan også minne om det vi ser når vi studerer et MR (Magnetresonanstomografi) bilde av kroppens cellevev, altså en visualisering av kroppens indre verden. Med andre ord, Malbeks malerier problematiserer skillet mellom indre og ytre virkelighet ved å la fantasiens mørke angst manifestere seg i bildets overflate. De mange fortolkningsmulighetene gjør Christina Malbeks kunst vital og dynamisk. Hennes arbeider er overskridende både hva gjelder tematikk, metode og format.

Transit Art Space åpnet sin første utstilling høsten 2005. Galleriet er også visningssted for SIC! (Stavanger International Collection of Contemporary Art), en sammenslutning bestående av lokale investorer og kunstsamlere. Transits nære kobling til SIC! – det vil si forbindelsen mellom kunst og kapital – forsterker galleriets betydning for kunstnere som er på vei opp. Med sin andre utstilling i galleriet er Christina Malbek i ferd med å bli en av galleriets faste kunstnere.

Leserinnlegg