Ut i skogen – opp i trærne

Denne helgen fylles tretoppene på Stange utenfor Hamar av kunstnere og teoretikere som skal hjelpe til å finne en sammenheng mellom «sosial og teoretisk potens».

Parallellaksjonen i aksjon på Stange denne uken. Fra venstre: Anders Dahl Monsen, Kjersti Vetterstad, Snorre Hvamen, Leander Djønne, Markus Mostue, Lars Cuzner, Nina Skarsbø, Ørjan Einarsson Døsen, Ronny Faber Dahl, Jørn Bjercke, Ingrid Sofie Ofstad, Gustav Gunvaldsen. Foran: Sara Fargam og Siri Borge. Foto: Parallellaksjonen.

Kroppen må være med dersom teorien skal bli virksom. Det sier Leander Djønne på telefonen fra Stange når Kunstkritikk ringer fredag ettermiddag for å få en statusrapport for prosjektet The Great Escape.

Djønne kommenterer kort været – opphold etter kontinuerlig regn de siste dagene – før han beskriver prosjektets praktiske dimensjon knyttet til å bygge plattinger i trærne på Stange utenfor Hamar. Der har seksten personer holdt på siden tirsdag. Nå i helgen fylles tretoppene av kunstnere og teoretikere som skal hjelpe til å finne en sammenheng mellom «sosial og teoretisk potens».

Parallellaksjonen ble initiert av Leander Djønne og Anders Dahl Monsen i 2006, den gangen som et undervisningsprosjekt på Prosjektskolen i Oslo. Etter en rekke eksperimentelle kurs/workshops kom den første offentlige manifestasjonen av prosjektet i 2008, under den såkalte Wight Biennalen i Los Angeles. I desember 2009 gjennomførte duoen et 37,5 timer langt seminar på det nå nedlagte galleri Bastard i Oslo. Anders Smebye som sto bak Bastard er for øvrig med på arrangørlaget på Stange der også Snorre Hvamen er med denne gangen og utgjør en «utvidet parallellaksjon».

Seminaret på Bastard og The Great Escape har til felles en idé om at kroppen og de fysiske omgivelsene må aktiveres for at en politisk prosess skal kunne igangsettes. På Bastard ble en norsk normalarbeidsuke komprimert til et sammenhengende og utmattende seminar. I The Great Escape er det følelsen av å bygge stedet og situasjonen med egne hender som skal skape denne følelsen av prekær, politisk virkelighet.

–  Det ligger en eskapisme i dette prosjektet som er nødvendig, for alle budskap vi mottar handler kun om konsum. For å kunne overskride denne traumatiske situasjonen ønsker vi å oppnå en ekstrem tilstedeværelse, en vitalitet og potens som skaper muligheter og virker frigjørende. Det er rett og slett enklere å forstå hva Hardt og Negri (Michael Hardt og Antonio Negri, red. anm.) mener i boka Commonwealth når man har trukket seg tilbake og etablert en alternativ fysisk relasjon til et sted, sier Djønne til Kunstkritikk.

I trærne på Stange skal blant annet Kunstkritikks egen Peter Amdam i aksjon i kveld med foredraget «Style as Disobedience», altså «Stil som ulydighet». Også Sofie Ofstad, Anders Smebye, Anders Dahl Monsen og Thora Dolven Balke skal opptre i kveld. Sistnevnte skal fremføre et verk av den danske fluxus-komponisten Henning Christiansen.

I morgen fortsetter Parallellaksjonens «sommerskole» blant annet foredraget «Å være ufrivillig obskur» av den svenske kuratoren Anders Kreuger. Lørdag kan publikum også blant annet oppleve Vigdis Nilsen («Den andre mannen») Will Bradley («From the Mountains of Madness to the Wreck of Hope»), Ande Somby («Vis meg din rettferdighet og jeg skal vise deg hvem du er») og 
Leander Djønne
 selv som skal snakke om et «Tapt kontinent» et begrep som sannsynligvis settes i forbindelse med prosjektets tittel: The Great Escape.

Leserinnlegg