Uinspirert bastard

Spaserer du forbi Galleri Bastard en dag – gå inn, kjøp deg en øl, og mediter noen minutter foran Liv Bugges fotografi

Spaserer du forbi Galleri Bastard en dag – gå inn, kjøp deg en øl, og mediter noen minutter foran Liv Bugges fotografi. Det andre kan du glemme. Så kan du gå videre. Eventuelt kan du bare gå forbi.


1.
Som gjest på Galleri Bastard legger man kjapt merke til lokalets likefremme preg. Her var det ingenting, virkelig ingenting, som hadde blitt gjort mer appellerende enn den gjennomsnittlige studenthybel – det var skittent i lokalet og maling flakket fra både vegger og tak. I tillegg dannet gulvet en hel liten geografi med sine allsidige sprekkmønstre. Flisene var riktignok en fest for barna, som – mens de voksne prøvde å fordype seg i kunsten – kunne bedrive sine egne arkeologiske prosjekter på gallerigulvet (for øvrig uten at noen så ut til å reagere på det). Skillevegger mellom bakrom, «kontor» og selve utstillingslokalet var ikke-eksisterende. Uten å anstrenge seg synderlig kunne de besøkende få oversikt over hva galleristen og kunstnerne (?) hadde spist til middag (et lite arkiv av bokser). Og hvis vi lente oss litt lenger enn strengt tatt nødvendig (for å være tilskuer til Bugges videoarbeid) kunne vi også lese VG-nyhetene for et par dager tilbake (avisene lå oppslått på bakrommet). Og det kunne saktens være greit tidsfordriv mens man satt til livs eventuelle forfriskninger. For det er en sjelden uinspirert utstilling dette. Årsaken til min grundige beskrivelse av lokalet er, slik sett, at den slo meg som et presist bilde på hva som foregikk innenfor veggene på Bastard. Verken kunstnere eller besøkende virket særlig interessert i kunsten heller, ja, de fleste virket nærmest likegyldige, og halvparten stod til enhver tid ute med pils & røyk og småpratet om alt fra barnepass til siste episode av Lost. Jeg klandrer dem ikke.

Utstillingen består av to avdelinger; Per-Oskar Leus Three To Get Ready –The Second Skin, som er satt sammen av tre madrasser i trikolorens farger og noen støvler som hang i strømledningene på utsiden av lokalet, og – som er det jeg skal konsentrere meg om her – Liv Bugges videoarbeid og fotografi. Det er Bugges andel – som går under navnet Willing Suspension Of Disbelief som fungerer. Og av hennes bidrag er det, stort sett, et fotografi som viser kunstneren (?) hengende etter foten fra et tre det er verdt å bruke tid på. Uten det hadde jeg nok satt meg ned sammen med barna og pirket i gulvet jeg også.

2.
Bugges opphengte skikkelse – som nesten ser sovende ut – samsvarer med den såkalte «hengte mannen» i Tarotkortstokken. I spåkortverdenen betyr kortet oppgivelse, fullendelse, åpenhet, endog offer, skjebne og – i ytterste konsekvens martyrskap. Vi kunne selvfølgelig lese dette som at Bugge er selvoppofrende etc. i forhold til kunsten, men slike blødmer skal vi styre unna. Likevel er det en avklart ro i posituren, til tross for dens utsatthet, som korresponderer med denne symbolikken. Fotografiet er ellers velkomponert; veiene i bakgrunnen repeteres, med en liten perspektivforskyvning i tregreinene, og danner en komposisjonell rytme som løfter frem skikkelsen i forgrunnen. I tillegg finnes det en urotilstand som ikke blir forsøkt forklart nærmere, men som (aner det meg) er forbundet med foten hun ikke henger i – som, bøyd ned langs siden av den andre opphengte foten, klarest bærer frem elegansen og usikkerheten i den øvrige billedflaten.

Spaserer du forbi Bastard en dag – gå inn, kjøp deg en øl, og mediter noen minutter foran dette bildet. Det andre kan du glemme. Så kan du gå videre. Eventuelt kan du bare gå forbi.

Comments (23)