The owls are not what they seem

Tromsø er langt hjemmefra for de aller fleste, også for meg.


Tromsø er langt hjemmefra for de aller fleste, også for meg. Et faktum som spiller en rolle for persepsjonen når jeg i lav høyde sklir over kysten i et Widerøe-fly i timesvis og sier til meg selv at jeg ikke er redd for å dø. Noe som i sin tur korresponderer med situasjonen i Tromsø Kunstforening. Lydinstallasjoner er vanskelige saker, men her er det løst på den måten at alt vanskelig overlates til publikum – lokalene ligger i et kompakt mørke.


Carl Michael von Hausswolff og Geir Jensens utstilling består av to sorte rom; det første med noe rødt – som etter hvert viser seg å være noen trær i skogen – projisert på veggen. Det andre – og her begynner det å lukte Twin Peaks og the Black Lodge lang vei – et enmannstelt som står og lyser i et hjørne, der lyskilden viser seg å være en… ryggsekk. Dette er hva vi ser. Men vi hører, eller rettere sagt, føler inn i margen, et gradvis skiftende lydbilde bygget opp av frekvenser som vibrerer sånn passe mye slik at de ikke demolerer huset.

Carl Michael von Hausswolff, Red Dawn (The Goering Hunting Lodge, Krasno Lesje, Russia 2009).

Rett fra dette flyet, der jeg hele tiden har sett det norske landskapet passere nært nok til å tenke at vi kan komme borti en fjelltopp hvis det går riktig galt, er mystikken i de mørke rommene en bekreftelse på noe jeg ikke helt får tak i. Denne følelsen man av og til kan få av å befinne seg i en film man ikke har noe brukbart manus til. Så er dette også, til tross for – eller på grunn av – mørket, veldig cinematisk. Twin Peaks er nevnt, men også den spesifikke uhyggen i forhold til naturen som f.eks. finnes i The Blair Witch Project passerer bakhodet i mitt febrile forsøk på å organisere inntrykkene. Så, er det egentlig kinomørket vi befinner oss i her? Eller er det et veldig reelt, naturalistisk scenario vi forholder oss til? For meg er det jo enkelt – det er absolutt ingen annen tilstede her, men hva ville skje hvis disse rommene krydde av folk? Vel, hva er det som vanligvis skjer når det er drøssevis med folk i mørke rom der lyden bidrar til å radere ut de direkte sanseinntrykkene? Jeg liker å tenke på disse tingene.

Ingressbilde: Geir Jenssen, The Self-Inflating Camp, 2009.

Comments (10)