søndag 5.juni kl.08:39 – norge tapte…NEW KIDS ON THE BLOG

Det er en laang artikkel i lørdagsutgaven av Dagens Næringsliv om blogging og jeg merker for en elendig featurejournalist jeg er (eller journalist i det hele).


Det er en laang artikkel i lørdagsutgaven av Dagens Næringsliv om blogging og jeg merker for en elendig featurejournalist jeg er (eller journalist i det hele). De har veldig enkelt fått tak i faktatall som jeg lette høyt og lavt etter ganske enkelt ved å henvende seg til bloggsfæren (antall blogger totalt pr. 3.juni og antall nye blogger siste døgn + hvor mange blogger som er kommet til de siste to årene). Også et fint bilde av prinsessa (jill walker) – som er forøvrig skremmende ung (33 år gammel). Den virker mye lengre og større og proffere i papirutgaven med mye fotos grafikk, faktabokser og og og

Artikkelen har noen fine momenter “Bloggosfæren er et helvetes leven, en kakofoni av stemmer hvor en ny røst visstnok faller inn i hvert syvende sekund…” og man diskuterer i hvor stor grad denne typen stemmer kan komme til å forandre verden

Men det hele mister litt av knisten når det skal forklares hvordan de som faktisk er satt opp til å revolusjonere medieverdenen skal ha tid (og råd) til å blogge: “Mange bedrifter, særlig i USA, er også i full gang med å utforske bloggosfærens muligheter for markedsføring og profilering. Leveraas [en av dem som ble intervjuet. lmt anm.] viser til at selskaper som lager for eksempel telefoner og snøbrett, betaler toneangivende blogger for å skrive positivt om nye modeller.”
Selvfølgelig er det den intervjuede som sier dette og ikke journalisten men det er vel journalistens oppgave å kunne komme opp med noen mindre problematiske løsninger enn som så. Jeg sier problematisk fordi det, selv om alt som heter redaksjonelle og kommersielle interesser er i ferd med å løse seg opp i hverandre så tror jeg at det vil unektelig være et problem om man anbefaler produkter av den typen hele tiden. Pluss at den store forandringen om det blir noen forandring aldri kommer hos de som er trendsettere i en sport etc. men heller de som er mer politisk engasjert og kommenterer samfunnsspørsmål og hvordan skal disse kunne gjøre noe slik?”

Mer om dette må løpe skal på jobb ha en fin søndag,

Comments (2)