Victoria Durnak (f. 1989) er skjønnlitterær forfatter, billedkunstner og kritiker.
– Kunstneren forventes å ta all økonomisk risiko
Gyldenpris Kunsthall i Bergen skylder fortsatt produksjonsstøtte til tre av kunstnerne de stilte ut i 2024.
Gyldenpris Kunsthall i Bergen skylder fortsatt produksjonsstøtte til tre av kunstnerne de stilte ut i 2024.
– Det er en ukultur å arrangere noe uten at vi har midlene til å gjøre det ordentlig, sier daglig leder, Karen Rosness.
Det langsomme bløtdyret får kjørt seg i Markus Li Stensruds utstilling på Isca.
Direktør Ingrid Røynesdal forsvarer Nasjonalmuseets uttalelser om kritikeres politiske holdninger.
Ved hjelp av TV-mediet gir Joen Vedel form til motstandens energier mens de fortsatt bobler under overflaten.
Utsmykningen av Tøyenbadet hinter om at nybygget har estetiske og sosiale implikasjoner for stedet.
Kunstnerne i Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling er uvanlig opptatt av å sette samfunnsproblemer under debatt.
Eli Mai Huang Nesses utstilling på Kunstnernes Hus tar vår nervøse relasjon til framtiden på kornet.
– Deler av arkitekturen støttes bokstavelig talt av påler for at den ikke skal klappe sammen, forteller styreleder Pedro Gómez-Egaña.
Åsne Kummeneje Mellems utstilling på Viglandmuseet antyder at å skape kultur forutsetter like mye fantasi som kunnskap.
Samtidens uvirkelighet gir impulser til en ny skrudd realisme i Roderick Hietbrinks utstilling på BO i Oslo.
Henie Onstad Kunstsenters utstilling om Atlanterhavet overlater ingenting til tilfeldighetene.
Uavhengig av forbindelsene til samtiden er det Hannah Ryggen som er det beste i Hannah Ryggen-triennalen.
Gyldenpris Kunsthall i Bergen skylder fortsatt produksjonsstøtte til tre av kunstnerne de stilte ut i 2024.
Med aviser, balloner og undskyldninger på stribe inviterer Banu Cennetoğlu til samtale om menneskerettigheder. Man skal være vågen for at få dybden med.
Ben Schumachers søppelhaug på Centralbanken gir innsikt om hvordan attraksjon skapes i kunsten.