Victoria Durnak (f. 1989) er skjønnlitterær forfatter, billedkunstner og kritiker.
Nær døden på Oslo S
I Julie Polys fotografier fra den ukrainske jernbanen er lengselen en offensiv kraft.
I Julie Polys fotografier fra den ukrainske jernbanen er lengselen en offensiv kraft.
Masterutstillingen fra Kunstakademiet i Oslo løfter frem den gjensidige avhengigheten som er kunstens sosiale fundament.
Gyldenpris Kunsthall i Bergen skylder fortsatt produksjonsstøtte til tre av kunstnerne de stilte ut i 2024.
– Det er en ukultur å arrangere noe uten at vi har midlene til å gjøre det ordentlig, sier daglig leder, Karen Rosness.
Det langsomme bløtdyret får kjørt seg i Markus Li Stensruds utstilling på Isca.
Direktør Ingrid Røynesdal forsvarer Nasjonalmuseets uttalelser om kritikeres politiske holdninger.
Ved hjelp av TV-mediet gir Joen Vedel form til motstandens energier mens de fortsatt bobler under overflaten.
Utsmykningen av Tøyenbadet hinter om at nybygget har estetiske og sosiale implikasjoner for stedet.
Kunstnerne i Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling er uvanlig opptatt av å sette samfunnsproblemer under debatt.
Eli Mai Huang Nesses utstilling på Kunstnernes Hus tar vår nervøse relasjon til framtiden på kornet.
– Deler av arkitekturen støttes bokstavelig talt av påler for at den ikke skal klappe sammen, forteller styreleder Pedro Gómez-Egaña.
Åsne Kummeneje Mellems utstilling på Viglandmuseet antyder at å skape kultur forutsetter like mye fantasi som kunnskap.
Som en sikkerhedsnål i en skoleuniform. Sofie Winthers børnehave er et punket modstandsbillede.
Den norske kunsthøsten er besatt av mediet som nekter å dø.
Victoria Verseaus långfilmsdebut berättar om transition, vänskap, förlust och längtan.
Någonstans mellan svart figuration och den sene Picasso söker den svenska konsthösten efter relevans.