–
En ny humanisme
I Sandnes er man i ferd med å vise at byen slett ikke bare var med i Stavanger2008 på kjød og flesk, som det heter lokalt, men tvert imot som en viktig kulturaktør.
I Sandnes er man i ferd med å vise at byen slett ikke bare var med i Stavanger2008 på kjød og flesk, som det heter lokalt, men tvert imot som en viktig kulturaktør.
Mette Tronvoll, At Eye Level, fotografi Rogaland Kunstmuseum: T.o.m. 4. april 2010. Deretter til Bergen Kunstmuseum, Landesgalerie Linz, Haus […]
Tou Works 1 i Stavanger var et svært vellykket eksempel på hvordan relasjonell kunst kan virke i nærmiljøet.
Eva Wathne og hennes stab på Hå gamle prestegard har gjort en svært god kuratorjobb der de denne våren folder ut den ene kunstutstillingen etter den andre på og ved seks nedlagte fyr langs kysten av Jæren.
Som helhet virker «Nabolagshemmeligheter» svært uferdig og dårlig gjennomført. Det er påfallende at et prosjekt som legger så sterk vekt på relasjonell kunst ikke makter å kommunisere bedre med publikum.
Noen ganger kan kunsten være folkelig uten å bli banal eller redusert til kitsch.
I regjeringens kulturbudsjett for 2026 satses det ikke på visuell kunst. For en av landets viktigste kunstinstitusjoner er situasjonen akutt.
Två nya konstinstitutioner i Almaty, Kazakstan, stärker stadens position som navet i ett dynamiskt centralasiatiskt konstliv klämt mellan Moskva och Peking.
Standard sier farvel til sine nåværende lokaler med Shikh Sabbir Alams uthaling av øyeblikket.
Med øje for porøs oldtid og brutal olieudvinding zoomer Alia Farid ind på det kuwaitisk-irakiske grænseland. Nænsomt, men også lidt for didaktisk.