Alle artikler av Line Ulekleiv

Kabakovs totalmaleri

I Ilya Kabakovs A Return to Painting på Henie-Onstad fremheves maleriet som essensielt virkemiddel i et kunstnerskap som alltid har handlet om bildets retoriske kraft.

Tropisk aroma

Representanter for Brasils nyere kunsthistorie møter en potpurri av yngre, internasjonale kunstnere som nærmer seg landet tematisk i to utstillinger på Akershus kunstsenter.

Formoppløsende syrebad

Når duoen Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard stiller ut sammen på Galleri K og Rod Bianco samtidig er resultatet forutsigbart eksplosivt, og mottagelsen er unisont positiv.

Læretime i retorikk

Saskia Holmkvists utstilling på Henie Onstad består av metodiske undersøkelser av språket som maktutøvende verktøy. Stramme rammer omgir innviklede problemstillinger.

Biennalens her og nå

Momentum-kuratorenes vage posisjon kan tolkes som en reaksjon både mot kunstens teoretiske kontekstualisering og den globale kunstscenens spektakulære bling, tut og kjør.

Minimalistisk forhør

På Oslo Kunstforening settes persepsjonen under kryssforhør i Ignas Krunglevicius’ første separatutstilling, som antyder handling fremfor å vise den.

Siste reisverk

Den walisiske kunstneren Bedwyr Williams har latt den sammensatte romligheten til galleriet 1857 dominere i utstillingen The Jynx. Resultatet er forrykende, på en forknytt og nevrotisk måte, med fatale undertoner.

Byen er Bergen

– Bergensscenen preges av variasjon, selvtillit og energi, sier Erlend Høyersten, direktør for Kunstmuseene i Bergen. I dag, fredag 29. oktober, åpner den store Bergensutstillingen BGO1 i Stenersen.

Nylig publisert