Alle artikler av Eivind Røssaak

Filmens urbilder

Den legendariske avantgardefilmkunstneren Ken Jacobs gjennomførte en fabelaktig filmperformance på Moderna Museet i Stockholm den 15. januar. En stappfull sal ble ført inn i et dramatisk spenningsfelt mellom vitenskap, underholdning og biologi.

Queer space i Venezia

Elmgreen & Dragset har med sitt strenge og diktatoriske kuratorgrep skapt Venezia-Biennalens kanskje aller morsomste og frodigste paviljong, trass i at den ene arenaen, den danske paviljongen, sliter noe med å få konseptet på plass.

Filmen og det nakne liv

Et av «ledemotivene» for Documenta 12 er det nakne liv. I dette reisebrevet skriver Eivind Røssaak om noen filmarbeider på utstillingen som på forskjellig vis setter det nakne livet i perspektiv.

Mesterlig videokunst

Viola er storslått, mektig og tør å bruke et patos som berører betrakteren. I Århus kan man nå se fem av hans viktigste videoinstallasjoner fra de siste ti årene.

Nylig publisert

Beskidte data

– Kunstnere tager pulsen på deres samtid bare ved at gøre det, de gør, siger Julia Scher, som har lavet kunst om overvågning før internettet, som vi kender det, overhovedet eksisterede.

Det hjemsøkte rommet

Pedro Gómez-Egañas installasjon i Operaen fortryller og gjør samtidig oppmerksom på bedraget. Om bare informasjonsalderens manipulasjoner var like enkle å synliggjøre.

Känslornas kemi

I Per Svenssons utställning på Röda Sten blir alkemin en delvis ofullbordad modell för att tänka konsten i relation till livet, döden och friheten.