Alle artikler av Eivind Røssaak

Filmens urbilder

Den legendariske avantgardefilmkunstneren Ken Jacobs gjennomførte en fabelaktig filmperformance på Moderna Museet i Stockholm den 15. januar. En stappfull sal ble ført inn i et dramatisk spenningsfelt mellom vitenskap, underholdning og biologi.

Queer space i Venezia

Elmgreen & Dragset har med sitt strenge og diktatoriske kuratorgrep skapt Venezia-Biennalens kanskje aller morsomste og frodigste paviljong, trass i at den ene arenaen, den danske paviljongen, sliter noe med å få konseptet på plass.

Filmen og det nakne liv

Et av «ledemotivene» for Documenta 12 er det nakne liv. I dette reisebrevet skriver Eivind Røssaak om noen filmarbeider på utstillingen som på forskjellig vis setter det nakne livet i perspektiv.

Mesterlig videokunst

Viola er storslått, mektig og tør å bruke et patos som berører betrakteren. I Århus kan man nå se fem av hans viktigste videoinstallasjoner fra de siste ti årene.

Nylig publisert

Hunden og dens opkast

Verden bliver så deprimerende flad, når der ikke er forskel på et ansigt og en selfie. Men hvordan afholder vi virkeligheden fra at blive slugt af sit billede, og kunsten fra at blive slugt af virkeligheden?

Hva gjør vi nå?

– Jeg er opptatt av det menneskelige og komplekse, og av å bryte ned polariserte motsetninger, sier årets festspillutstiller ved Bergen Kunsthall, Joar Nango.