Da hun tiltrådte stillingen som ny direktør for Office for Contemporary Art (OCA) tidligere i år, sa Katya García-Antón i et intervju her på Kunstkritikk at hun ser det som viktig å gjøre seg kjent med det norske kunstmiljøet, ikke bare i Oslo, men også rundt om i landet, og å være åpen for innspill angående OCAs fremtid. I tråd med denne tankegangen lanseres nå arrangementsserien OCA Pop-Up – en rekke åpne møter i byer utenfor hovedstaden, som Trondheim, Tromsø, Bergen og Stavanger, i samarbeid med lokale kunstinstitusjoner og forskjellige gjestekunstnere.
Her vil OCA presentere sine ulike støtteordninger, i tillegg til å formidle informasjon om hvordan den internasjonale kunstverdenen fungerer. Det første møtet finner sted på Trondheim Kunstmuseum torsdag denne uken. OCA har i den anledning invitert kunstneren Anne-Karin Furunes, som for tiden er ansatt som professor ved Institutt for Billedkunst ved Kunstakademiet i Trondheim, til å dele erfaringer fra sin deltagelse på den internasjonale kunstarenaen. Det vil også være rom for spørsmål og diskusjon etter selve presentasjonen. Kvelden rundes av med et arrangement i samarbeid med nyMusikk Trondheim, og mer uformell sosialisering.
García-Antón, som selv kommer å være til stede på Pop-Up-møtene, sier til Kunstkritikk at motivasjonen bak arrangementserien er et sterkt ønske om å knytte institusjonen tettere til de ulike kunstmiljøene i Norge. Hun nevner også at de har hatt i bakhodet noe av det som kom frem i Telemarksforsknings rapport om OCA (lansert i september i fjor).
– OCA har et veldig sterkt internasjonalt nettverk, og har profilert seg rundt om i verden med sitt arbeid for å hjelpe kunstnere i Norge med å etablere seg internasjonalt. Vi kan gjøre det beste ut av denne internasjonale prestisjen når vi også er tett på de nasjonale miljøene, som naturligvis er i utvikling og endring over tid. Det er viktig å være i kontakt med disse skiftningene, sier García-Antón til Kunstkritikk. Hun forteller at de nå holder på med å lage en handlingsplan for de neste fire årene, og at hun derfor ser det som et perfekt tidspunkt for å ta kontakt med de ulike miljøene som utgjør kunstscenen i Norge, slik at de kan integrere noen av tilbakemeldingene i OCAs strategi fremover.
– Vi håper at Pop-Up-møtene skal gi ringvirkninger utover byene vi besøker, sier García-Antón. Hun legger til at hun ønsker å gjenta denne typen arrangementer senere, for å gjenoppfriske kontakten og opprettholde OCA som en viktig samtalepartner for kunstmiljøene rundt om i landet.
Alle i Trondheim kjenner produksjonen til Furunes ut og inn! Hva tenkte OCA på??