Lotte Sandberg i Aftenposten mener Ibsen-graffiti fremstår som et slående eksempel på subkultur som mainstreamkultur.
Lotte Sandberg mener Ibsen-graffiti-prosjektet i Bergen fremstår som et slående eksempel på subkultur som mainstreamkultur: «Stikk i strid med Ibsens egen radikalitet har arrangørene i Bergen Kunsthall, Klostergarasjen og Ibsen 2006 Bergen strukket seg nøyaktig dit det er nødvendig å gå for å skaffe seg et ungt og vågalt image.»
Urøddi greier..
Ja.
“Så ikke nok med at jeg ikke kan stave, men jeg driver faktisk med plagiat også…”
…tenker du på utstillingen på sjokoladefabrikken?
“Fint at du fikk skrytt på deg litt graffiti for credén sin skyld da AMH, men registrerer at du faktisk ikke har holdt på med nok graffiti som fjortis til å kunne stave ordet “graffiti” riktig.”
Doble konsonanter er vanskelig. Jeg copy/past’et faktisk fra innlegget til Lotte Sandberg. Shit happens. :)
Så ikke nok med at jeg ikke kan stave, men jeg driver faktisk med plagiat også…
Hva du personlig føler om grafittien funksjon og hvordan den kan leses i en sosial kontekst er vel to forskjellige ting. Selvsagt innebærer grafitti elementer av hærverk og ungdomsopprør, men hva betyr det i den større samenhengen, og hvem definerer hærverk? Det handler om å bryte ned den borgelige kulturen som er basert på en privateid virkelighet hvor noen har makt over visse områder gjennom eierskap… Når man tagger på en mur gjør man to ting samtidig, man markerer sin eksistens gjennom en signatur og man “forsøpler” murens overflate med maling… Det finnes en vidunderlig film som ble vist på Astrup Fernlay Museet på Uncertain States utstillingen om hvordan de som maler over disse taggene også formidler en estetisk holdning, nemlig den sensurerende holdningen det er å overmale noens signatur… Anyhow, på det lovmessige og omtenksomme planet har tagging og grafitti en destruktiv funksjon, men i forhold til å frigjøre det offentlige rom og delta i en diskurs om hvordan det offentlige rom fungerer (visuelt) har det en kritisk funksjon som må tas til ettertanke…
Fint at du fikk skrytt på deg litt graffiti for credén sin skyld da AMH, men registrerer at du faktisk ikke har holdt på med nok graffiti som fjortis til å kunne stave ordet “graffiti” riktig.
Uansett, lykke til videre med slumifiseringen av norsk kunstliv.
“Det er folkets røst som utfordrer et system hvor individers uttrykksrett innskrenkes mens reklamen tar over det offentige rom. Det handler om demokrati og individuell frihet”
Øh.. tull.
Det har ingenting med folket å gjøre. Jeg har holdt på med nok grafitti når jeg var fjortis til å skjønne hva det dreier seg om:
Det er ikke noe opprør mot salg eller tap av offentlig rom. Om det liksom skulle være det, så er det ikke et særlig effektivt eller målrettet opprør.
Det handler heller om manglende respekt for offentlig rom, og for andre mennesker – om gutter i tyve årene som ikke vil vokse opp. Det er rett og slett hærverk og barnslig markeringsbehov som fører til slumifisering.
Jeg ser ingen forskjell på at Clear Channel ødelegger bybildet, som at taggere gjør det. Begge delene inneholder akkurat like lite “kultur”.
Individuell uttrykksrett, my ass… skjerp deg.
Per Vers er en idiot! Det handler ikke bare om en estetikk eller et formspråk som kan løsrives fra en livsstil. Mye av den potensielle kritikken som ligger i grafitti forsvinner hvis den stilles ut under paraplyen “kunst” i et galleri. Da suger jo bare kunsten ut næringen av et visuelt språk som hører til gata og som krever en offentlighet hvor privateide flater ikke eksisterer. Det er folkets røst som utfordrer et system hvor individers uttrykksrett innskrenkes mens reklamen tar over det offentige rom. Det handler om demokrati og individuell frihet, det handler ikke bare om “design” slik det virker som CodeRock mener…
Det var vel på slutten av 70-tallet at garfittikunstnere som Jean-Michel Basquiat og Keith Haring ble plukket opp av galleriene i New York. Så det subkulturelle aspektet har vel blit nøytralisert for lenge siden hvis kriteriet er at grafitti holder seg rent ved å holde seg ute av en kunstnerisk kontekst. Minner ikke denne samtalen litt om samtalen i forlengelsen av kritikken av Skate Culture på Preuss? Kan noe være subkulturelt og likevel være innenfor institusjonene? Hva ønsker grafittimalere selv å være, innenfor et system hvor grafitti er legitimt og blir verdsatt av en større del av samfunnet (kanskje mainstreamen til og med) eller å være frigjorte fra dette systemet, men kriminaliserte og mislikte?
Løsemiddelskadet eller ikke, jeg skriver ikke kunstner på cv“n, mere kunststudent, om det er stor forskjell.
Code Rock er dyktig han, ikke sagt noe imot det, men han arbeider ikke med kunst, og holder seg innenfor en ramme som har lite med subkultur grafittien som skal gi Bergen Kunsthall et oppdatert ansikt.
Code Rock er en aktiv deltager i denne prosessen og har sikkert egne tanker rundt sin rolle, som han burde ha.
Hadde jeg fortsatt malt grafitti, ville jeg vanskelig funnet noen grunn til å presentere grafitti i et gallerirom (utenom pengene da..), fordi andre har tatt oppgaven for lange år siden, og jeg ser ikke noe nytt å vise idag.
Men nå tilhører jeg ikke en død eller levende subkultur, og har derfor heller ingen hvit kjole å holde ren. Så jeg kan drømme i vei..
Det som kanskje er mer interessant å diskutere, er Bergen Kunsthall, og de ansvarlige som har satt igang denne formidlingen uten å gå i dybden av
hva de ender opp med å representere.
Det lukter litt vondt.
Avsluttet med å spørre om han var løsmiddelskadet, noe folk som argumenterer for graffiti ofte er?
Det er kanskje det mest umodne utsagnet hittil, og så sladre til redaksjonen a gitt…
Pyse
Hey !! Redaksjonen, det er noen obskøne meldinger om at “vertigo suger “ litt lenger opp i tråden. Jeg vet ikke hva han suger, men det hadde vært fint om man kunne slettet innlegget.
Det er vel aldri noen som har sagt at “disse” ER miljøet? De er derimot en del av det norske graffitimiljøet, for Coderock sitt vedkommende har han vært det siden 87 – og er det fortsatt den dag i dag. Uavhengig av hva det står på CVn hans, og om han vil eller ikke. Han er vel også en av de bedre i verden på nettopp den delen av graffiti som han representerer :
“Code Rock“s arbeider er ornament, dekorasjon på vegg med sprayboks som viser kjente triks. Like lite frihet som hos skaterne som drømmer om sponsor…” (eller kunstnere som drømmer om galleri…?)
Det er vel egentlig en passende beskrivelse på “lovlig” graffiti, ikke bare Coderock sine arbeider på vegg. Kanskje det er nettopp fordi Coderock er veldig klar over at det han driver med har lite med graffiti å gjøre at det står “designer” på CVn hans?
Lurer på hvorfor Redaksjonen slettet det forrige innlegget mitt, eneste jeg sa var at jeg ikke vet hva det står på CVn til Tron. Men at her på Kunstkritikk stiller han opp som “forumsklovn”. Avsluttet med å spørre om han var løsemiddelskadet, noe folk som argumenterer for graffiti ofte er.
Uansett, Hip-Hop – please stop.
Og ja, når de omtaler “miljøet” så blir det helt feil. I miljøet er det like stort mangfold og forskjellige meninger som i alle andre kulturer og samfunn. Så at de skal mene at disse er miljøet blir bare dumt..
Jeg er enig med deg tron. Det jeg mente var at det Coderock gjør, gjorde har lite med GRAF å gjøre. Ang Bergen kunsthall, tror jeg de bare årøver å være kontroversielle og leke “down”. Props til Cecilie, moving targets og grovt skade..
leve grovt skadeverk!
grafitti suger
Mener du dette har lite med grafitti å gjøre?
Skjønner at disse arbeidene ikke er gode eksempler, og det er jo det som er hele greia. Dette er en liten gruppe som presenterer seg som “miljøet”. Tenker du på at piecer ikke har noe med ekte grafitti å gjøre, ble det også vist tusj tags inne i hallen..Om det hjelper.
Grafitti er en mot kultur, en selfølgelig faktor i et samfunn med regler. Code Rock er vel ikke det beste eksemplet, mer en maler som henter estetikk fra grafitti historien. Problemet blir når det skal trekkes inn begreper som kunst for å komme inn i en mer etablert kontekst med tittelen subkultur i behold.
Det som arrangeres av BKH, er en titt på illustrasjoner av den snilleste, mest spiselige estetikken fra et miljø som ellers omtales som vandaler. Ta en titt på filmene “Movin Target” eller “Oslo Alive”, så ser man en form for subkultur som er i krig med Oslo Sporveier og synes det er deilig å knuse tbane vogner, om de ikke har mere maling igjen. Disse er ikke invitert til Bergen.
Jeg sendte et brev til Cecilie Høygård (“gategallerier“2002, Pax forlag) angående utstillingen i BKH og de utalelser som ble gitt i forum med politi og komune. Jeg fikk tilbakemelding om at -“hun ikke omtalte grafitti som kunst, men mente det var en sjanger, som også CodeRock gjorde”..
Er det da BKH som har bestemt seg for at dette er kunstnerisk aktivitet, og hva velger de at er grafitti?
Dette har lit med graffiti å gjøre da, og hva prøver dere å si? er det noen meninger her?
Håper Boxleitner kan skrive ned noen ord om hva den evt synes blir for tynt. Alltid interessant med konstruktiv kritikk.
Er Bruce ironisk? Med åhhh herregud og sånt..
åhhh herregud, for en vakker argumentasjonsrekke;)
Her er det ting som stemmer.
Vanskelig å ta Bergen Kunsthall på alvår, særlig etter en mindre heldig dokumentar på tv om grafitti veggen de disponerte til “Dream team” av norges grafitti malere. Vondt blir værre når disse malerne er av den eldste generasjonen og er såpass snille og ryddige at de får det som er av oppdrag og oppmerksomhet som deles ut.Grafitti utrykket har holdt seg i sin sjanger fra den korte barndommen den ble gitt. De siste årene har vi fått sidesprang som er gitt tittelen street art (utøvere som banksy osv.), det samme konseptet, men i denne formen på papir som klistres opp og andre varierte effekter.
Code Rock omtaler seg selv som designer på sin cv, stiller opp som “Grafitti kunstner” i oppdrag for Absolut Vodka og i sitt samarbeid med Bergen Kunsthall. Code Rock“s arbeider er ornament, dekorasjon på vegg med sprayboks som viser kjente triks. Like lite frihet som hos skaterne som drømmer om sponsor, ny t-skjorte eller jobb på den lokale skate sjappa for å ha råd til gleden. Kjøp et vilket som helst grafitti, skate blad, det reflekterer ganske godt vilke krefter det er som bygger de kontroversielle verdiene. Det er masse penger å tjene ved å utgi seg som en fortsatt levende subkultur.