Sideprogrammene og, ikke minst, forprogrammene er blitt en vesentlig del av de store internasjonale biennalene og gruppeutstillingene. Etter Okwui Enwezors innflytelsesrike «plattformer» i forkant av Documenta 11 i 2002 knytter det seg spesielt store forventninger til forprogrammet til denne utstillingen som arrangeres hvert femte år i Kassel, Tyskland. Nå har kurator Carolyn Christov-Bakargiev lansert den første betydelige komponenten i forprogrammet til Documenta 13, som åpner den 6. juni 2012.
Prosjektet «100 notater – 100 tanker» går ut på å publisere 100 «notisbøker» i forkant av utstillingen neste år. Prosjektet er co-redigert med Chus Martinez fra Museet for Samtidskunst i Barcelona (MACBA) og i den første bolken med åtte utgivelser inngår blant annet antropologen Michael Taussig som diskuterer notisbøker fra felten, Christov-Bakargiev egne notiser rundt Documenta 13, formet som «brev til en venn» og en notisbok skrevet for anledningen av den amerikanske konseptkunstneren Lawrence Weiner.
I følge en pressemelding fra Documenta representerer notisboken en prolog, en pre-offentlig arena og innebærer «et rom for intimitet, ikke kritikk»:
«I sin akkumulative natur er dette prosjektet en kontinuerlig artikulering av den betydningen dOCUMENTA (13) tillegger en prøvende form, en form som understreker de fleksible mentale bevegelsene som er nødvendige for å skape et rom for det mulige. Tanker er, i motsetning til ytringer, alltid variasjoner: det er i denne ånd disse notisbøkene presenteres,» heter det i pressemeldingen.
Med dette plasserer Christov-Bakargiev de politiske ambisjonene for Documenta 13 innenfor rammen av en sanselig og poetisk diskurs. Samtidig skaper hun en lett konservativ ramme for prosjektet: Hva er det i 2011 som begrunner at en slik prøvende form skal forstås innenfor rammen av det nærmest nostalgiske notisbokformatet og ikke, f.eks. innenfor rammen av en digital kultur?
[Sist rettet 4.1.2010 kl 11.52]