Kunst i offentlig rom (KORO) skal utredes med tanke på en mulig sammenslåing med Kulturdirektoratet. Dette kunngjorde Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) 6. september. Hensikten er ifølge pressemeldingen å «sikre at de viktige oppgavene til etaten blir ivaretatt på en god måte også i årene fremover».
– Departementet har et ansvar for at offentlige ressurser benyttes på best mulig måte, og vi vurderer løpende hvordan arbeidet i sektoren og kvalitet på forvaltningen kan styrkes, forklarer statssekretær i KUD, Even Aleksander Hagen, til Kunstkritikk.
– Da direktøren i KORO sluttet 1. oktober i år, var det naturlig å ta en gjennomgang av organiseringen av KORO før tilsetting av ny direktør.
Det er konstituert direktør i KORO, Øystein Strand, som har fått i oppdrag å foreta utredningen. Strand har blant annet vært avdelingsdirektør i KUD og kommer fra stillingen som direktør for kunstnerisk produksjon og formidling i Kulturdirektoratet.
– KUD har 13 underliggende etater, mange er små, og det gir utfordringer i en offentlig sektor der det stilles stadig strengere krav til statlige organer, noe som særlig er utfordrende for små virksomheter med begrensede administrative ressurser, sier Strand.
Likevel er det ikke sikkert at dette alene er et stort nok problem til å begrunne en fusjon, og Strand er trygg på at departementet ikke har satt i gang prosessen hovedsaklig med tanke på å kutte kostnader.
– Dette er ikke et ryddeoppdrag på noe vis. KORO er en veldrevet virksomhet på tross av størrelsen og alt virker til å være på stell administrativt. Men vi er sårbare fordi vi er så få personer. Med tanke på administrative funksjoner ligger det en gevinst i å fusjonere, og departementet har en oppriktig ambisjon om å sørge for at KOROs samfunnsoppdrag ivaretas i et langsiktig perspektiv.
Frem til 2022 delte Kulturdirektoratet navn med Kulturrådet. Navneendringen ble gjort for å tydeligere skille direktorat og råd. Kulturdirektoratet utfører en rekke forvaltningsoppgaver for departementet, i tillegg til å være sekretariat for Kulturrådet, Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Mens disse deler ut tilskudd fra myndighetene, driver KORO hovedsaklig med produksjon av offentlige kunstverk.
– Har Kulturdirektoratet kompetansen til å ivareta KOROs særskilte administrative behov som produserende virksomhet?
– Det er nok riktig å si at kunstprosjektene er hovedoppgaven for virksomheten, men KORO gir også tilskuddsmidler og de har ansvaret for forvaltningen av en betydelig samling på over 9000 verk produsert gjennom de siste 50 årene. Det er deler av denne porteføljen som passer bedre enn andre sammen med Kulturdirektoratet. Når det gjelder prinisppet om armlengdes avstand, så er Kulturdirektoratet allerede proffe på å forvalte det dilemmaet som sekretariat for de kollegiale organene Kulturrådet, Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde.
– Er det ikke en fare for en utydeliggjøring av KOROs uavhengighet om de forsvinner inn i et departementsstyrt direktorat?
– Kulturdirektoratet er på et annet sted i dag enn for to år siden, og de har allerede en portefølje på visuell kunst, så en sammenslåing kan potensielt være gjensidig styrkende. Men uansett organisering er det viktig at KOROs samfunnsoppdrag har en sentral plass. Det er en av tingene som må være med i vurderingen vår, om man mister noe med en sånn fusjon. Det er ikke ønskelig å redusere KOROs samfunnsoppdrag, men å styrke det.
Vil styrke armlengdes-prinsippet
Strand mener også at en eventuell sammenslåing kan bidra til styrke forankringen av prinsippet om armlengdes avstand i KOROs arbeid.
– KOROs faglige virksomhet er omfattet av armlengdesprinsippet, men i deres tilfelle er ikke dette prinsippet så tydelig formelt forankret som det er for Kulturrådet, da det ikke er nedfelt i lov. I praksis fungerer det fint i det daglige, men det er ingen garanti for at politikere ikke kan gå inn og overstyre det kunstfaglige skjønnet. Dette er en utfordring som jeg mener må adresserees, og det bør vurderes om det kan finnes muligheter for synergier ved en eventuell fusjon med Kulturdirektoratet.
Seniorkurator og ansvarlig for fag- og kunnskapsutvikling i KORO, Trude Schjeldrup Iversen, føler seg trygg på at konklusjonen på utredningen fortsatt er åpen, men hun er opptatt av at den skal hekte seg på institusjonens egne samtaler om hva de får til og hva de trenger å jobbe med.
– KORO er ikke ukjent med å evaluere og tenke kritiske om egen virksomhet. Mange av våre prosjekter er preget av en vilje til å revurdere metoder og arbeidsmetodikker i kjerneoppgavene våre. En vurdering av en mulig fusjon må ha som utgangspunkt en skikkelig forståelse av KOROs utviklingstrekk de siste årene, hvorfor vi har arbeidet slik vi har gjort og utviklet de metodene vi har utviklet, sier hun.
Schjeldrup Iversen mener KOROs samfunnsoppdrag er å skape kunst som oppleves relevant og berikende for offentligheten og de som skal omgås denne kunsten, samt å gi kunstnere oppdrag og inntekter.
– KORO skal sikre at frie kunstneriske ytringer finner sted i våre felles rom samtidig som vi arbeider med meningsfull involvering. I dette spennet befinner de viktigste spørsmålene seg for hvordan en best mulig organisering av KORO ser ut. Like viktig som å lytte til og forstå de institusjonelle fagdiskusjonene, er det at kunstnerne høres. Hva trenger kunstnere og kunsten for å fungere og virke på en god måte i et offentlig miljø?
Styreleder i Norske Billedkunstnere, Geir Egil Bergjord, er først og fremst overrasket over at departementet ser behov for at dette skal utredes nå.
– Utredningen i seg selv er ikke bekymringsfull, men om en sammenslåing skulle få konsekvenser som at KORO skulle miste sin rolle som en tydelig aktør i kunstfeltet så vil det være ytterst uheldig.
Bergjord er opptatt av at det kunstfaglige nivået i KORO opprettholdes, og at penger ikke forsvinner i administrasjon.
– Vårt ønske er at KORO skal få styrket og utvidet sitt mandat, og at muligheten for en resolusjon som også gjelder statlig leide bygg utredes. Vi ser også et behov for at KORO i samarbeid med Kunstsentrene i Norge (KiN), kan være en aktør på regionalt nivå.
Hvorfor Kulturdirektoratet?
Schjeldrup Iversen er overrasket over at valget av hypotetisk fusjonspartner har falt på akkurat Kulturdirektoratet.
– Fra mitt ståsted er det andre institusjoner som er mer nærliggende i et slikt fusjonsperspektiv, og fra Sverige vet vi for eksempel at KOROs søsterorganisasjon, Statens Konstråd, nå vurderes for sammenslåing med Moderna Museet.
Hagen forklarer valget med at KORO og Kulturdirektoratet er de to av departementets virksomheter som har ansvar for visuell kunst.
– Det er derfor naturlig å undersøke om den statlige forvaltningen av det visuelle kunstfeltet er organisert på den beste måten slik det er i dag, eller om det er mulig å styrke det visuelle feltet gjennom en sammenslåing. Dersom gjennomgangen avdekker andre muligheter, er dette noe vi i så fall må komme tilbake til, sier Hagen.
Strand utelukker ikke at det finnes andre mulige modeller.
– Sverige har valgt annerledes, men det er litt forskjeller. Moderna er en statlig etat mens Nasjonalmuseet er en stiftelse. Men jeg har kun blitt bedt om å se på disse to alternativene.
Strands endelige anbefaling skal være klar 15. februar neste år. Tidsrammen er god nok, mener han.
– Det jeg er blitt bedt om, er å komme med en vurdering av om det bør gås videre med fusjon. Det bør jeg klare å mene noe om i løpet av tre måneder. Jeg har ikke som oppdrag å evaluere KOROs virksomhet eller utrede andre alternativer. Da ville det være knapt med tid.
Strand ser at de potensielle endringene skaper en viss uro blant ansatte i KORO.
– Det er argumenter for og imot. Jeg tror alle ser den administrative oppsiden, men den faglige er kanskje vanskeligere å få øye på. Men jeg opplever at vi har en god samtale, fordi jeg er så tydelig på at det er samfunnsoppdraget som er det viktige, og at målet er forbedring.
Strand presiserer at KORO er en spesiell virksomhet i statsforvaltningen og at det er gode grunner til at de har vært selvstendige. Det er ikke gitt at han vil anbefale en fusjon. Han ønsker heller ikke å forskuttere hvordan en eventuell sammenslåing vil se ut med tanke på intern organisering, som er noe KORO og Kulturdirektoratet vil måtte finne ut av om det vedtas.
– Jeg har fått i oppdrag å komme med en vurdering, men jeg er først og fremst direktør for KORO, og står opp om morgenen for å jobbe sammen med mine nye dyktige kolleger for å levere på vårt samfunnsoppdrag.