Kunstmuseene i Bergen lanserer i dag sitt nye navn – Kode – og i den forbindelse også ny grafisk profil utformet av NeoLab, og nye nettsider med adressen kodebergen.no.
Kunstmuseene i Bergen ble etablert som museumsenhet i 2006, da Bergen Kunstmuseum, Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum og komponisthjemmene Troldhaugen, Lysøen og Siljustøl ble konsolidert under én ledelse.
De fire museumsbygningene i Bergen sentrum som hittil har vært kjent som henholdsvis Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum og Bergen Kunstmuseums avdelinger Stenersen, Rasmus Meyers Samlinger og Lysverket, merkes nå med røde bannere med påskriften Kode 1, Kode 2, Kode 3 og Kode 4 – i følge de nye nettsidene med et «håp og ønske om at det skal bli lettere for både tilreisende og bergensere å orientere seg og finne veien til alle kunstskattene». Etter modell av navnet Edvard Grieg Museum Troldhaugen, skal de andre komponisthjemmene fra nå av hete Harald Sæverud Museum Siljustøl og Ole Bull Museum Lysøen.
– Vi beholder Kunstmuseene i Bergen som undertittel, men Kode er navnet vi ønsker å fronte og bli identifisert med, sier direktør Erlend Høyersten til Kunstkritikk.
Hvorfor Kode? Hva ønsker dere å kommunisere med dette navnevalget?
– Først og fremst tenker vi navnet instrumentelt – vi vil signalisere tydelig og sterkt at det dreier seg om ett museum, med én ledelse og ett samlet mål. Vi ønsket i utgangspunktet et navn som folk kan putte meninger i, og som klinger godt og ser bra ut. Navnet Kode er ikke et akronym, det er i alle fall ikke tenkt slik fra vår side. Ordet kode betegner en overføring av informasjon gjennom et annet medium. Er det noe vi holder på med, så er det overføring av kunnskap og informasjon gjennom å vise kunst. Det å forholde seg til kunst, det å forholde seg til verden, handler jo også om å forstå og knekke noen koder.
Er dere ikke redd for at dette navnet kan komme til å støtte opp om forestillingen om kunst som noe vanskelig?
– Nei, absolutt ikke. I alt det vi gjør handler det om å gjøre kunst tilgjengelig, gjennom måten vi formidler og viser kunst, og måten vi deltar i debatter på. For oss er navnet Kode et potensielt tomt kar, som vi ønsker å fylle med mening, og som publikum kan fylle med mening. Det gamle navnet, Kunstmuseene i Bergen, sier bare noe om en funksjon, på et sted. Vi ønsker å kommunisere på en annen måte, og ville ikke ha noe kompromiss, men et navn som stikker seg ut og er tydelig annerledes, sier Høyersten til Kunstkritikk.
Til helgen inviterer Kode til «navnefest» med gratis inngang og et program med omvisninger, konserter, performance, kunstyoga, foredrag og verksted for barn.