16. desember – Henrik Pask

Kunstkritikks egne skribenter og inviterte gjester velger det beste fra kunståret 2012. Hver dag fra 1. til 24. desember kommer et nytt bidrag. I dag: Henrik Pask.

Hva var de beste utstillingene, begivenhetene og publikasjonene i 2012? I Kunstkritikks julekalender oppsummerer Kunstkritikks egne skribenter og inviterte gjester kunståret 2012. Den sekstende i rekken er kunstner Henrik Pask, som bor i Oslo.

* *

4 Thingz (som er verdt å nevne 4 U) rundt 2012

 

Kendrick Lamar, good kid m.A.A.d city, 2012.

«Am I Worth It?   Did I Put Enough Work In?»

Kendrick (1987- <)  
Det kan kanskje virke litt veslevoksent å allerede koke suppe på 20-årenes eksistensielle, og meget upålitelige linegang i de meningsbærende elementers fortegn, søken eller agendaz..  når du kun har en halv-50årsdag på baklomma i Tvillingenes tegn dette år,
men denne utgivelsen er et manifest fra dypet av en mørk såpeopera/ emo-drama/    IRL-kultivert dunkelhet, der Kendrick i et alkymisk forsøk på å finne veien inn i Katarsis, heller tar et kvantesprang  vekk fra sin syke sjel….Alt dette skjer på vår kokko planet, rett før hobbit-kalenderen sier Thx Guys TTYN.
I sin selvbiografiske utkastelsesordre, til doppelgangerens hemmelige url-adresse følger vi smerten og renselsen som et slepende skred og en reise til mørkets ende gjennom sjelens svarte natt.             

Her leder Kendrick an den siste  del av veien, helt til avslutningen av vår tid.
Lyd følger lyrix og bygger crescendo momentum for å kanalisere en kime av planetarisk lys, som utløses i Kendrix uanstrengte konseptuelle grep. 

«I’ll never fade away,  I’ll never fade away, I’ll never fade away..  [fade out]»

 

Anastasia, The Ringing Cedars 1-8.

Hva kan vi lære av en Sibirsk blondine i hvit nattkjole,  immun mot kulde (og varme),, ihvertfall etter ordinære begreper.
 Også riktignok stadig uforanderlig i sin beste alder-
Et angivelig Universal-Geni i sin rett, som gjennom bruk av deduktiv logikk; rekontekstualiserer toneangivende historiske hendelser, vitenskapelige anliggender og  kosmiske sammenhenger, dog ikke nødvendigvis benevnt i would-be relevante forskningsfelt.
Denne massive bølge av universell informasjon rulles ut i form av 8 bøker-
 med en uttalt intensjon om å etablere menneskeheten på den tidsakse som fører mennesket trygt tilbake på høyden av sine evner.

http://thepiratebay.se/torrent/5593899/Anastasia__ringing_cedars_of_russia_____THE_ENTIRE_COLLECTION

 

Ziggy   

(Dortmund Bodega, 30th nov 2012)

Først var ordet,,,,,

Og etter en varierende rekke opphold på obskure locations, syntes ordet å finne veien til Ziggy. Troverdige X-refererte kilder har utpekt ett leviterende koordinat, som over alle andre har utøvet innflytelse i Graffitiens formative år. Med sin unike og velkjente stil holder han sin kunst like aktuell idag som når han på 80-tallet satte standarden for Skandinavisk graffiti.

«För att bli fogad hop och passad till de andra Och golv och tak och säng och bord och stol Man hoppas och man tror så svetten lackar Och hänger sig på första bästa hals Och springer kring på sneda klackar mot liten peng och ingen ära alls»

-Ziggy ‘12

 

«Reduced To Everything»,  Peter Amdam, 2012.

I Osman Collective, Essays and Images,  
dukker denne teksten opp som en havskuende progresjonsdreven, men kontemplativ nødvendighet.
Tittelen «Reduced To Everything» likner en kondensert holografisk wrapup av helhetens geist og gir visse løfter om at de valg som er truffet for å reise dette vakre bindverket er gjort av en fatal nødvendighet.
 ,
«Once THINGS are reduced to nothing
 THEIR life hangs by no more than a thread,
 the thread of your attention..»

Amdams tekst henger ikke i en tråd, men i et antikt, velholdt bindverk av DSL-kobberkabler, hvor den litterære konstruksjonen hviler i et uanstrengt arrangement av linjer, bølger, partikler av meta-form og [negativ] mening.
Det er gjennom disse forbindelsene at tekstens iboende poesi reduseres eller opphøyes (maksimeres) til sin egen sjelesørger.

 

Leserinnlegg