Ai Weiwei holdt igjen i Kina

Den kinesiske kunstneren Ai Weiwei ble forrige uke nektet utreise fra Kina, antakelig fordi myndighetene fryktet at han ville delta på Nobelpris-seremonien for Liu Xiaobo kommende fredag.

Ai Weiwei fotografert i utstillingen Sunflower Seeds på Tate Modern, 2010. Foto: Tate Photography.

Som nevnt i en anmeldelse av årets Shanghaibiennale her på Kunstkritikk, ble den kinesiske kunstneren Ai Weiwei for en måneds tid siden satt i husarrest etter å ha planlagt en stor fest for å markere at myndighetene har bestemt at studioet hans i Shanghai vil komme til å bli ødelagt. Torsdag forrige uke kunne the Guardians nettutgave melde at Weiwei ble stoppet på flyplassen og nektet utreise fra Kina, grunnet frykt for den nasjonale sikkerheten. Weiwei var på vei til Korea for å arbeide med biennaleforberedelser (Ai Weiwei leder Gwangjubiennalen 2011 sammen med den koreanske arkitekten Seung H-Sang), før han skulle videre til Berlin og Danmark.

I følge the Guardian er Weiwei selv overbevist om at grunnen til at han ble stanset ved utreise at myndighetene var bekymret for at han skulle delta på Nobels fredspris-seremonien for den fengslede kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i Oslo fredag 10. desember.

– Jeg hadde allerede forklart at jeg var travelt opptatt og ikke interessert i å delta, men selvfølgelig ville de ikke høre. Jeg tror de har blitt ute av stand til å stole på noen, sier Weiwei til The Guardian.

– Jeg er føler ikke noe sinne. Jeg er langt, langt forbi det stadiet… Uansett finnes det ingen fornuft, ingen forhandlinger, ingen diskusjon – de gir bare ordrer, sier Ai Weiwei, som for tiden er aktuell med utstillingen Sunflower Seeds på Tate Modern i London, bestående av hundre millioner håndlagde, naturtro, tilsynelatende identiske men unike solsikkefrø av porselen.

Leserinnlegg