Uke 43, gjesteredaktør Erlend Hammer

Hei. Mens jeg satt og leste ferdig korrektur på gårsdagens tekster tikket det inn meldinger fra en samlervenn av meg som er på Fiac-messen i Paris.

Hei. Mens jeg satt og leste ferdig korrektur på gårsdagens tekster tikket det inn meldinger fra en samlervenn av meg som er på Fiac-messen i Paris. Meldingene handlet om parallelkjøp av klær og kunst; spesifikt om plutselig å være i besittelse av samtlige sko i en av årets kolleksjoner fra Marc Jacobs, en Margiela-kåpe og en Bottega Veneta-kjole (ingen dårlig fangst med andre ord.)

Alt kjøpt på det som senere viste seg å ha vært tidenes dyreste euro. Bunnen er med andre ord ikke nådd. Eller så er den nådd, og det har snudd og er på vei oppover igjen.

Nesten alle jeg kjenner er besatt av den økonomiske situasjonen for tiden. Hva enten det er snakk om det sedvanlige styret med stipendsøknader og levekår eller derivatfond og Funcom-aksjer. Å lese økonominyheter er litt som old-school kunstdiskurs, med de hele tiden svimlende motstridende nyhetssakene som på én og samme tid kan ligge på samme forside. Bunnen er nådd, den er falt ut, vi er på vei oppover, nå går det til hælvete osv. Det føles avantgardistisk og friskt. Kanskje er det derfor vi snakker mye mer om penger enn om kunst for tiden. Eller er det fordi det lages for dårlig kunst, eller simpelthen fordi jeg omgir meg med overfladiske hipstere som har valgt kunstverdenen som levebrød simpelthen fordi det betyr at vi ikke trenger å stå opp så tidlig om morran?

Å sende Petter Snare, tidligere medeier i Standard (Oslo) og kunstsamler, på Frieze kan i den forbindelse kanskje ses på et knefall for det som vel etter hvert må sies å ha blitt en klisje; at samlerne har overtatt definisjonsmakten i kunstverdenen og at kritikeren er overflødig. På den annen side kan det kanskje være noe i samlerens måte å forholde seg til kunsten på som kan være interessant for de andre aktørene i feltet, spesielt siden samleren er en aktør som sjelden gis mulighet til eller bes om faktisk å uttale seg utover tabloide tips om hvem som er hotte å satse på. (Å sende kritikere resulterer jo uansett bare i ting som dette, dette, eller dette. Gøy lesning selvsagt, men kanskje ikke de mest interessante bidragene til diskursen. Eller som en velformulert diss jeg mottok en gang beskrev det: “handbag-marxistisk featurefjollete-journalistiske skråblikk.” Zing!)

Snares tekst er for meg et klart eksempel på en stemme som er interessant å følge opp. Det er befriende å lese en tekst der hele kunstneriske tendenser avfeies som uinteressant søppel, og uansett hvor kulturteoretisk ukorrekt dette måtte være, så innser jeg at det jeg savner mest av alt i norsk kunstkritikk i dag er en kritiker som tør å si at ting er dårlig og faktisk ha autoritet når hun sier det. Jeg savner en stemme á la Jerry Saltz eller kanskje aller helst Clement Greenberg, en som kan sette dagsorden helt etter egne kriterier. Ikke fordi dette i seg selv er så interessant, men fordi det skaper en konfliktbasert energisk dynamikk som kan være nyttig for å sparke det norske kunstfeltet ut av den lett apatiske runddansen som oppstår gjennom et gjennomsubsidiert offentlig kunstliv.

Comments (23)