I protest mot de kontroversielle endringene i flyktninglovgivningen som ble vedtatt i det danske folketinget i går, 26. januar, har den høyprofilerte kinesiske kunstneren og aktivisten Ai Weiwei annonsert at han både vil ta ned sin tolv meter store installasjon Yu Yi i utstillingen A New Dynasty – Created in China på ARoS i Århus, og stenge utstillingen Ruptures på galleriet Farschou Foundation i København.
– Jeg er svært sjokkert over gårsdagens nyhet om at den danske regjeringen har bestemt seg for å beslaglegge flykningers private eiendom, skriver Ai Weiwei i sin begrunnelse til ARoS.
Endringene i den danske utlendingsloven består av en rekke ulike innstramminger, blant annet utvides ventetiden for familiegjenforeninger til 3 år, men det som særlig har skapt overskrifter og møtt reaksjoner både i Danmark og internasjonalt, er den såkalte «smykkeloven», hvor politiet får rett til å kroppsvisitere asylsøkere og gjennomgå bagasje og beslaglegge penger og verdigjenstander til dekning av utgiftene til vedkommendes underhold i Danmark.
I en erklæring på sin nettside skriver Faurschou Foundation at gallerist Jens Faurschou støtter kunstnerens avgjørelse om å stenge utstillingen Ruptures i protest, og at Faurschou synes det er «beklagelig at det danske parlamentet velger å være ledende når det kommer til inhuman symbolpolitikk (…) i stedet for å være i front for en respektfull europeisk løsning på den akutte humanitære krisen».
ARoS’ direktør Erlend Høyersten derimot, stiller seg kritisk til Ai Weiweis aksjonsform, selv om han samtidig uttrykker respekt for kunstnerens engasjement.
– Jeg er noe overrasket. Som kunstmuseum jobber vi for å skape forståelse for menneskelige relasjoner og invitere til kunstnerisk refleksjon. Vi har altså samme utgangspunkt som Ai Weiwei. Vi er dessuten en privat stiftelse, med kun 18 prosent offentlig støtte. Derfor er det merkelig at Ai Weiwei setter likhetstrekk mellom staten Danmark og oss. Han burde vite at det er forskjell på den sittende makt og folket, sier Erlend Høyersten til Bergens Tidende.
Ai Weiweis reaksjon kommer i forlengelsen av hans pågående engasjement for flyktningenes situasjon i Midtøsten og Europa. Den senere tiden har han oppholdt seg på den greske øya Lesbos, hvor han blant annet har dokumentert levekårene i en flyktningleir og vært med hjelpearbeidere ved mottakelsen av nyankomne gummibåter med flyktninger, og han har også tatt til orde for å sette opp et monument dedikert til migranter og flyktninger.
– Som kunstner må jeg forholde meg til menneskehetens kriser, jeg skiller aldri slike situasjoner fra min kunst, uttalte Ai Weiwei tidligere i år, ifølge The Guardian, som også siterer ham på følgende:
– Grensen er ikke på Lesbos, den virkelige grensen er i hodene og hjertene våre.
Bilde fra Ai Weiweis Instagram-konto.