Postkort fra Los Angeles

Ønskebrønnen Seven Star Cavern i Chinatown i Los Angeles ligner et knudrete og kitschy monument til alt som skyr dagslys. Ingen overraskelse derfor at Mike Kelley fant det nødvendig å gjenskape den.

Liu Hong Kay, Seven Star Cavern, 1939, Chinatown, Los Angeles. Fotomontage: Geojax.

Av skattetekniske grunner er det uhyre viktig å aldri ha fri. Enkeltpersonsforetaket mitt og jeg dro derfor på en ukelang forretningsreise til Los Angeles – for å glane på både det ene og det andre. I passkontrollen oppgav jeg at jeg besøkte USA på oppdrag for den norske stat, min primære arbeidsgiver og ditto utgiftspost. Denne gang var det industrispionasje som stod på agendaen, det vil si å besøke kunstnerdrevne visningsrom.

Mellom slurker med hydrogen-infusert vann, klorofylljuice og runder i museer, private samlinger og kommersielle galleri, tuslet jeg inn og ut av de kunstnerdrevne visningsrommene i byen mens jeg cosplayet ei som ikke blir fjetret av høflighetsfraser. Omsider hadde jeg kommet meg fra Korea- til Chinatown og var på vei til en åpning på Human Resources på Cottage Home Street. (Soloutstilling med Stalgia Grigg, noe om at avvisning av sense-making kan være et høvelig våpen for venstresiden. Stakkars venstresiden, er det ikke dikt som skal være redningen, så er det nonsens. Men interessante videoer lell.) Midt i gaten stanset jeg opp og gned meg i øynene over noe som gjorde mer inntrykk enn institusjonene. Var det ikke? Jo. Det var ønskebrønnen Mike Kelley baserte sin skulptur fra 99 på, Framed and Frame (Miniature Reproduction “Chinatown Wishing Well” Built by Mike Kelley after “Miniature Reproduction ‘Seven Star Cavern’ Built by Prof. H. K. Lu. En munnfull av en tittel og en slugger av et verk, knudrete, kitschy, tungt og ubekvemt, komplett med skjulte rom hvor det monstrøse fritt kan utfolde seg, i skjul for dagslys og moraliserende blikk.

Mens jeg hang over rekkverket og mumlet til meg selv om Kelley, hørte jeg et kremt. Nede i vanngraven stod det en mann og arbeidet på et sluk. Vi kikket på hverandre, jeg gestikulerte mot ønskebrønnen til hans samtykkende nikk: «Make a wish!»

Nora Joung er kunstner og skriver jevnlig for Kunstkritikk. Hun sitter i redaksjonen til forlaget House of Foundation og er én av fire personer bak det kunstnerdrevne visningsrommet Destiny’s i Oslo. Nylige prosjekt inkluderer forestillingen Nasjonale Episoder: Grini og Norges mulige fremtid for Oslobiennalen og Game of Life IV – Prospektkabinettet på Kristiansand Kunsthall.

Leserinnlegg