OPPRØR SOM MAINSTREAMJørgen Lund om «annerledeskritikken».

At den selvbiografiserende stilens spill med kritikk-genren får hegemoniske tendenser, forteller ikke om annet enn manglende forståelse for, erfaring med og respekt for hva kunstkritikk er og kan være

At den selvbiografiserende stilens spill med kritikk-genren får hegemoniske tendenser, forteller ikke om annet enn manglende forståelse for, erfaring med og respekt for hva kunstkritikk er og kan være. Det skriver Jørgen Lund i dette innlegget om norsk kunstkritikk.

Opprør som mainstream

Vi ser en ny tendens i norsk kunstkritikk. Med dette mener jeg ikke rett og slett et nytt tilskudd, en skrivemåte eller holdning som danner et alternativ til de kritikerne som har preget de store dagsavisene. Snarere dreier det seg om ambisjoner om en ny standard, noe som tar over. Grunnleggeren av det nye er Tommy Olsson, en ekstremt ettertraktet freelancer som for øyeblikket er den enkeltperson som preger suverent flest publikasjoner om billedkunst i Norge. I tillegg til at hans egen by line er sterkt til stede, er han i ferd med å danne skole blant en del yngre kritikere.

Norge er lite. Bergen er enda mindre, og tendensen merkes kanskje sterkest her. Slår man tilfeldig opp i det nye tidsskriftet B-post fra slutten av 2006, er en av setningene som øyet kan falle på skrevet på svensk, og forteller om røykeslutt. Altså er Tommy Olsson på plass, i form av en anmeldelse av Fiona Tans utstilling i Bergen Kunstmuseum. Nå, snart et halvt år etterpå, kan man nå se tydelige trekk av Olsson-skole i Grethe Melbys tekst om Runa Islams og Adriana Alves’ utstillinger i Bergen på kunstkritikk.no, og i Erlend Hammers anmeldelse av Runa Islam i Billedkunst.

Hos Grethe Melby har stilen preg av blog, en diskurs om og rundt kunstbetraktning og -skriveri, mye mer pratsom, omfangsrik og omtrentlig enn det man strengt tatt kan forstå som kunstkritikk. Det selvbiografiske momentet, det skrivende jeg, er dominerende. Hos Hammer finner man helt andre velformulerte og skarpe kunstteoretiske betraktninger, men dessverre ofres disse, ikke bare i den aktuelle anmeldelsen men ofte ellers også, i forsøk på litterære, biografiske eksperimenter med et slags impresjonistisk preg.

Hammers anmeldelse begynner slik: ”Runa Islams utstilling i Bergen Kunsthall er en studie i spørsmålet om når eksperimentelle narrative strukturer går over i ren formalisme.” Som interessert, og selv lett tvilende betrakter av Islam-utstillingen (for ordens skyld er jeg også styremedlem i institusjonen), oppfatter jeg dette som en spennende opptakt. Jeg syns Hammer skyter blink med sin problemformulering, og håper på en reell drøftelse. Men Hammer slipper tråden øyeblikkelig, og lar resten av anmeldelsen være en biografiserende utgytelse med preg av stream of consciousness.

Som litterært eksperiment virker det hele intetsigende og uferdig, et tilløp til kritikk som løper ut i ingenting. Men ikke helt ingenting likevel, for Hammer – så vel som Melby – får identifisert seg selv som del av den nye norske ”annerledeskritikken”, kunstkritikk etter Olsson. Hvis man kikker på en diskusjonstråd om Grethe Melbys anmeldelse av Islam-utstillingen på kunstkritikk.no, bekreftes inntrykket av at dreier seg om å skrive seg inn i en slags ikke-konvensjonalitetens avantgarde. Her dukker Hammer opp i en innforstått tone, nå direkte forbanna på utstillingen: ”Faktisk vil jeg gå så langt som å si at ingen utstilling jeg har sett på lang tid bugger meg noe så grønnjævlig som det denne utstillingen nå gjør.” Den dyktige kunsthistorikeren Hammer holder her kanskje imaget i orden, men denne prioriteringen gir dårlige resultater: Post-kunstkritikk, Olsson-skole.

Både Hammer og Melby har selvfølgelig mye annet å fare med enn inspirasjonen fra Tommy Olsson, andre innslag i sine tekster som jeg ikke yter rettferdighet her. Olsson selv står også for annet enn det rølpete. I sitt litterære, performative og selvbiografisk pregede skriveri fletter han for eksempel ofte inn oppriktige verkbeskrivelser og -vurderinger. Men til de redaktørene, både i og utenfor kunstlivet, som i dag frembærer den selvbiografiserende stilen som det vitale tilskudd, som norsk kunstkritikks samtid og fremtid, vil jeg si: At et slikt angivelig spill med kritikk-genren får hegemoniske tendenser, forteller ikke om annet enn manglende forståelse for, erfaring med og respekt for hva kunstkritikk er og kan være. Den nye tendensen er ingen virkelig fornyelse av genren. Snarere viker her kunstkritikk plassen for en annen type, kåserende og temmelig hjemmesnekret journalistikk. Hvis man hiver seg over slike innovasjonsgevandter, er man ikke sitt redaktøransvar bevisst.

Som norske medier vet, i alle fall når det dreier seg om alt annet enn kulturstoff: Fornyelse og utvikling er ikke det samme som å ta en kjent posisjon og sette noe annet der. Slik ”crossover” er snarere utbytting. Og utbytting lever av kunnskapsløshet. Den publisistiske basis for den ulykksalige prioriteringen av Olsson-skolen er forestillingen om at kunstkritikk ”til nå” har vært konvensjonell, fagintern, finkulturell. Dette er med respekt å melde ikke annet enn en tabloid, empiriløs fordom, men den produserer et rom som kan fylles med ”annerledeshet”. Hvis man har litt av kunstlitteraturens egen historie i bakhodet, ser man noe som ingen i farta vil innse: Det som i dag går for å være nytt og annerledes, har utpreget konservative trekk: impresjonistisk, individuelt romantiserende og karismatisk.

Hvis det som begynte med Olssons originale innstikk, med underholdende skråblikk på kunstlivet, fortsetter som en skole, en normal som ønsker å oppta den plassen kunstkritikken skulle hatt, ofres det vesentlige for et tabloid nyhetskriterium. Ad hoc-eksperimentet blir mainstream, med skjær av den teoretiske oppdaterthets uangripelighet. Outsiderstatusen blir et nytt adelskap, og det fargerike går i grått. Jeg snakker altså først og fremst til folk med redaktøransvar i vid forstand, men også til kritikerne selv: Vi bor i et lite land, folk kjenner hverandre og mange skriver åpenbart i for stor grad til hverandre. I Kritikerlaget var det for ikke lenge siden mye interesse for yrkesetikk. Bekymringen gikk da i retning av kritikernes eventuelle institusjonelle bindinger på si. Her er en bekymring til: Uansett hvor tradisjonelt det kanskje høres ut, betyr begrepet kritikk en forpliktelse mot å slå over i selvopptatthet og posering. Kritikk er ikke kunst.

Jørgen Lund

Comments (63)