No shit, Sherlock.

Arild Danielsen, Behaget i kulturen, Norsk kulturråd. 2006.

Arild Danielsen, Behaget i kulturen, Norsk kulturråd. 2006.

Danielsens bok er andre innrykk i Norsk Kulturråds serie av bestillingsverk om Norsk Kunstliv. Erlend Hammer leser boka for oss og finner selvmotsigelser og unndragelsesbestrebelser langs kunstkritikerens vei mot kulturell og økonomisk kapital. Kort sagt: Alt mulig gøy.


Drinking beer with friends vs nærmere deg min kunst

Dante Alighieri som monument

Det er ingen vesensforskjell mellom å lese Dante og å se på Hotell Cæsar. Å ikke ta hensyn til dette er kulturpolitisk bakstreversk inntil det uforsvarlige. Dette er noe vi intuitivt føler er sant. Arild Danielsens bok Behaget i kulturen viser, i overbevisende og tørre samfunnsvitenskapelige termer, hvorfor det faktisk også er slik. I de rette hender kan Danielsens bok benyttes til å gjøre et kulturpolitisk kupp; den inneholder farlig informasjon som kan svekke kunstens betydning og fravriste oss makten og føre til et publikumsopprør og smaksproletariatets diktatur. For den viser at vår makt er bygget på teoretisk kvikksand. Når den i tillegg leses i sammenheng med Kulturrådets bok Selviaktagelse- en tendens i kunst og litteratur (Eivind Røssaak, 2006), så ser man også hvor stort spranget er mellom hva kunstnerne tror de leverer og hva publikum føler de får.

Det mest åpenbare, og hittil mest omtalte, aspektet ved Danielsens studie er at uansett hva slags gallerier folk går på, uansett hva slags bøker de leser, uansett hva slags musikk de lytter til, uansett hva slags scenekunst de ser, ja, uansett alle slike variabler, så beskriver de erfaringene sine i mer eller mindre i samme ordelag. Hva betyr det? Hva betyr det at den opplevelsen jeg har på et bestemt galleri er erfaringsmessig identisk med den erfaringen noen andre har et helt annet sted, i møte med en annen type kunst? Den slags spørsmål fordrer en type fenomenologiske preferanser jeg ikke er i besittelse av, så det skal jeg la ligge.

Danielsen skriver at når man besøker f.eks. en utstilling så besøker man også en kulturell og en sosial kontekst og at disse kontekstene «i høy grad [er] med på å gi mening til de kulturproduktene og kunstuttrykkene som blir formidlet.» Ingvild Bræin utdyper: «Undersøkelsen viser også at det sosiale kan være selve motivasjonen for å oppsøke et kunst- eller kulturarrangement.» (BT, 20. juni 2006.) Vel, no shit, Sherlock.

Dette er jo sant på alle nivåer i kulturfeltet. Fra kunststudenter på åpningsfylla til kunstglitteratien på biennalekjøret. Enkelte har kommentert at Power Ekroths bloggposter fra Basel og Venezia i fjor «avslører» kunstverdenen; mulig det, men jeg er ikke med på at den stiller oss i noe dårlig lys av den grunn. Å drive og reise rundt slik enkelte av oss gjør, eller ihvertfall ønsker å gjøre, hadde jo aldri vært aktuelt dersom det ikke var for de mange menneskene man treffer. I gamle dager (eller i dag hvis man er gammeldags) kunne man kanskje reise til Paris ens ærend for å se Davids Brutus. Men ikke faen om noen hadde giddet å reise til Venezia, Basel og Kassel på en uke hvis det verken var jobb, venner, alkohol eller kanskje sågar noe puling involvert. Kunsten er en unnskyldning, og det er helt greit, det er ingenting å skamme seg over. Alle har det sånn, ikke bare kunsten; religion funker på nøyaktig samme måte, og det er sikkert også grunnen til at det kapitalistiske system har klart å skape aksept for fenomenet «arbeid». Det er en anledning til å henge ut med folk. Det er også derfor protestantismen er en pervertert form for religion, og det er derfor det kunstsynet som stammer fra Kant (den individuelle erfaringen alene, røffly) er både kunst- og menneskefiendtlig. Det vi er vitne til i dag, og fra 60-tallet og fremover med den relasjonelle estetikken i førersetet, er en slags gjenreising av kunstens virkelige betydning som sosial praksis. Kunstobjektet og den individuelle kunsterfaringen må nødvendigvis havne i bakevja, og det er bra at den gjør det. Det er dessuten viktig å merke seg at kunsten ikke egentlig er sosial i noen politisk betydning av ordet, mer i den dagligdagse bruken av ordet. Mer Buena Vista Social Club, mindre Institut für Sozialforschung.

Davids Brutus

Kunstneren i det utvidete atelier

«Kunstneren befinner seg i en unik situasjon til å kommentere sin samtid fordi han ikke representerer noen andre enn seg selv.» Slik, omtrent, uttalte Lars Ramberg seg i Bergen under seminaret til B-Open i fjor høst. Men har egentlig kunstnere noen større påvirkningskraft enn en gjennomsnittlig MySpace-bruker, som også kun representerer seg selv, og som altså var fjorårets viktigste person? Jeg har mine zweifel.

Hvis vi ser på hvilke egenskaper folk legger vekt på i kunsterfaringene sine får vi følgende:

  • God kunst er mer meningsfull enn vanlig underholdning: 36 %
  • God kunst gir vakre og gode opplevelser: 29 %
  • God kunst uttrykker noe allmennmenneskelig: 28 %
  • God kunst skaper undring: 27 %

Hva er man ikke opptatt av?

  • God kunst er ubehagelig: 0,5 %
  • God kunst er blitt anerkjent som god kunst: 1 %
  • God kunst er samfunnskritisk: 2,5 %

Man opererer med oppfatningen om at kunsten er mer enn underholdning, men man er i forsvinnende liten grad opptatt av de egenskapene som nettopp skulle kunne gjøre kunsten til noe slikt mer. (For oss kritikere er det forresten på sin plass å rette en takk til den ene prosenten som er opptatt av å se kunst som er blitt anerkjent som god kunst – dere støtte betyr mye for oss.)

Men hvis vi føler at vi blir servert kunst som er mer meningsfull enn vanlig underholdning, som gir vakre og gode opplevelser og som uttrykker noe allmennmenneskelig og som skaper undring både på Astrup Fearnley, Blå, Bastard og Galleri Sand, hva er det da som skiller disse stedene fra hverandre. Eller: hva er det som skiller publikumsgruppene fra hverandre?

Distinksjona

Empiri er tricky business. Det er ofte irriterende når terrenget ikke stemmer med hvordan vi føler at kartet burde se ut. Jeg liker tanken om at all kunst egentlig tilfredsstiller de samme behovene for folk, uavhengig av hvem folka er og hvilke egenskaper kunsten har. Men jeg liker ikke å bli assosiert med all mulig berm. Så når Danielsen kommer inn på mer konkrete aspekter ved sine undersøkelser, så begynner det jammen meg å rykke i distinksjonsmuskelen hos meg og.

Danielsen forteller oss for eksempel om hvordan Statistisk sentralbyrå opererer med sjangergrupperinger som gjør at man havner i samme «kulturadministrative kategori» enten man går på konsert med (den japanske støymusikeren red.anm) Merzbow eller noe korpsmusikk. ”Does that seem right to you?”, som leiemorderen Early sier i siste episode av Firefly. På et teoretisk metaplan gjør det jo egentlig det, men nei, det føles kanskje ikke helt riktig sånn på det personlige plan likevel. Jeg har da vel ingenting felles med korpsfolk. Korpsfolk er kjipe, har lav utdannelse og bor utenfor bykjernen. De shopper klær på Cubus, ser på TV og kjøper First Price hårshampoo. De får ikke penger av OCA, de henger ikke med hipstere på obskure prosjektrom i Brooklyn og de blir i hvert fall ikke slepet over halve Roma bakpå vespaen til Lorenzo lydkunstkuratoren mens de frykter mer for de nye Gucci-skoa enn de gjør for sitt eget liv.

Hammers Gucci-sko

Situasjona

Kunsten er kun ett element i den situasjonen man befinner seg i når man betrakter kunstverk. Hvis erfaringene folk har stort sett beskrives som like, så betyr det at selve kunsten ikke egentlig er det som primært preger konteksten. De færreste kunstverk makter å tweake konteksten i så stor grad at betrakterens situasjon oppleves som noe utenom det vanlige. På Kunsthistorie-studiet i Oslo har man en modul som heter «verk i kontekst». Det er en horribelt dårlig formulering. Verket er aldri i en kontekst; verk er kontekst. Og når alle de andre elementene er de samme hver gang, så blir erfaringen stort sett også den samme. Det er og blir gallerikunst, og det er svært sjelden at noe som plasseres i et galleri makter å sprenge denne konteksten. I praksis er dermed nesten all kunst som vises i dag egentlig det samme verket igjen og igjen. Og igjen.

Kunstens strategi har derfor handlet mye om å bevege seg ut av galleriet, inn i det offentlige rom, men der er man umiddelbart fanget i en annen situasjon hvor kunstens betydning er enda mer beskjeden. For i offentligheten betraktes kunsten alltid som om den fortsatt befant seg innenfor galleriene. Kunstens rom er som et beskyttende skjold det aldri slipper ut av, eller som Apple-sjef Steve Jobs Reality Distortion Field1, hvor alt som kommer innenfor er «the best ever» og «insanely great». De som befinner seg innenfor skjoldet opplever det som skjer som av den største betydning, mens de fleste på utsiden kun ser en masse latterlige klovnerier. Det er ett av kunstens problemer.

Freedom is freeform

Karl Sundby som Åge Nygård i folkekjære Hotel Cæsar

Det kanskje viktigste med Arild Danielsens bok er at den minner oss på hvordan skillet mellom høy og lav kultur er blitt fullstendig utradert når det gjelder kunstresepsjon. Problemet er bare at dette hittil ikke har fått tilstrekkelige konsekvenser verken kulturpolitisk eller fortolkningsteoretisk. Det skrives for eksempel fortsatt ikke seriøs kritikk av populærkultur i dette landet. Og når folk fra kunstfeltet tar i bruk popkulturelle elementer, betraktes det fortsatt som en slags estetisk, og intellektuell, slumming. Denne holdningen kan kanskje forstås som en slags kulturell variant av den sosiale skyldfølelsen hos «bleeding heart liberals», og i engelskpråklige musikkretser kalles fenomenet gjerne «indie guilt». Dette innebærer at folk med litt sær smak føler at de må rettferdiggjøre sine elitistiske tendenser ved samtidig å like noe litt sånn trashy. Men dette er en type aksept som gjør popkulturen til en uforanderlig mindreverdig størrelse. Det er dessuten en form for repressiv toleranse når noe kun kan nytes fordi en av oss investerer den typen legitimisering som kunstinstitusjonen selv er basert på, for da assimileres de popkulturelle verkene inn i en kontekst som egentlig er dem både fremmed og fiendtlig. Det innbærer verken en anerkjennelse av, eller respekt for, populærkulturen som en fullverdig estetisk investering hos alle dem ikke samtidig også er inneforstått med den «avanserte kunsten». Kunstfeltets stemoderlig ironiske distanse til popkulturen er et klart tegn på at vi fortsatt befinner oss på innsiden av et felt som er mer autonomt enn vi liker å tro.

1. Steve Jobs var en av grunnleggerne av Apple og det sies at medarbeidere trodde på tilnæmet alt han sa på grunn av hans enorme sjarm, karisma, markedsføringtalent og kontinuerlige overdrivelser. Disse egenskapene ble kalt Reality Distortion Field. Red. anm.

Comments (8)