Gærnegjengen gir seg ikke

BAK-truppen er på rask vei fra unge gærninger til gamle tullinger og vet det veldig godt. I deres foreløpig siste produksjon, Funny, suppleres gi faen-estetikken med en svært betimelig underdog-bevissthet.

BAK-truppen er på rask vei fra unge gærninger til gamle tullinger og vet det veldig godt. I deres foreløpig siste produksjon, Funny, suppleres gi faen-estetikken med en svært betimelig underdog-bevissthet.



BAK-truppen har i løpet av sin 17-årige eksistens inntatt en solid randplassering i norsk kulturliv. I billedkunsten betraktes de som sjangerknusende live art-installatører, mens de i scenekunsten er dyrket både som avantgardens antagonistiske arvtakere og redning for et teater i postmoderne identitetskrise. Det er også her deres posisjon er sterkest – ikke bare i norsk, men også i sentraleuropeisk sammenheng regnes BAK-truppen blant avantgardens viktigste aktører. Ironisk nok, i hvert fall inntil man anerkjenner kunstlivets logikk, for det var nettopp bruddet med avantgarden som skulle definere BAK-truppen: både i navn, estetikk og identitetspolitikk.

BAK-truppen ble stiftet av studenter i teatervitenskap ved Universitetet i Bergen i 1986. Sammen med Verdensteatret, som springer ut av samme miljø, ble gruppen en av de første til å bryte med teatermodernismen uten å forlate teatrets rammer. Der tidligere teateravantgarde hadde bekjent seg til modernismens idéer om estetisk autonomi og ekspressiv erfaring, gikk BAK-truppen inn for å undergrave scenens autoritet ved fiksjonsbrudd, ironi og utpreget ikke-virtuos spillestil. Slik sett tilhører BAK-truppen en europeisk etterdønning fra New Yorks performance-scene på sytti- og åttitallet, der The Wooster Group, Karen Finley og Laurie Anderson var ledende aktører. Like fullt står gruppen fjellstøtt i en europeisk tradisjon som begynner hos Brecht og fortsetter hos utpregede kunstskoleband som Einstürzende Neubauten og Freiwillige Selbstkontrolle (FSK). Slik disse bandene blandet punkens gjør-det-selv-estetikk med episke og fremmedgjørende elementer, la BAK-truppen sin egen manglende virtuositet til grunn for sin utforskning av kunstneriske konsepter. Resultatet ble postpunk-teater, vindskjev estetikk og oppsøking av utradisjonelle arenaer. (Forestillingen Kvakk ble blant annet produsert for et publikum bestående av kuer).

Funny er BAK-truppens foreløpig siste produksjon. Den finner sted i og rundt gruppens knøttlille atelier i Dælenenggata og behandler – i følge deres egen invitasjon til publikum – det som går hus forbi, sett fra teatrets eget amfi. Publikum vagles opp foran et utstillingsvindu, vi ser ut på gata og gata ser inn på oss. Tilskuerens rolle inverteres dermed, vi er ikke bare tilskuere men også utstilte objekter. Fordi vi venter å underholdes ler vi av alle som går forbi. Og virkeligheten ler tilbake: en stille og gemyttlig maktkamp spilles ut mellom oss og verden. Inn i dette kjølige spillet kommer BAK-truppen kjørende, kledd i utstudert åndssvake kostymer defilerer de forbi oss og etterlater seg en innretning som mest av alt ser ut som en bombe-detonator av den type Langbein alltid setter seg på. Vi rekker så vidt å reflektere over det subversive i å sprenge publikum til helvete, før vi instrueres i instrumentets funksjon via allsangen Marklyttervisa. En marklytter altså, hvis hensikt er å fange opp auditiv aktivitet under bakken, generøst utlånt av vann- og avløpsetaten. BAK-truppen forsvinner igjen fra vindusrammens fokus og i en lang sekvens blir vi sittende og lytte til Dælenenggatas underliv, inntil BAK-truppen vender tilbake og forteller hva de har sett på gata siden sist, inkludert utålmodige tilskuere med spørsmål om hva de driver med. En hyperdokumentarisk estetisering og en egen skru på samtidskunstens nyervervede virkelighetslengsel,sist sett på Documenta 11. Baktruppen dokumenterer og estetiserer med teatret som ramme og ikke kameraet. Videre følger en rekke allsangnumre til melodi av gamle revyviser, med nyskrevne tekster som forteller om og reflekterer rundt forestillingen Funnys tilblivelseshistorie, før det hele munner ut i ustrukturert og umotivert gateteater: komplett med røykpatroner, elektroniske sirisser og en brennende busk. Den må til, da forestillingen handler om Moses.

Med Funny fortsetter BAK-truppen å utforske rommet på utsiden av den etablerte estetikken. Anakronistisk som dette kan høres ut, er det fremdeles mulig i et medium som scenekunsten, fordi denne aldri har fått gjennomslag som moderne kunstart. Etter 17 år betraktes gruppen fremdeles som ung og nyskapende, en karakteristikk som for lengst ville gått ut av bruk om de hadde arbeidet i et bedre konsolidert, mindre konservativt medium. Akkurat det vet BAK-truppen veldig godt. De vil aldri bli mer enn estetisk krydder for en litterær offentlighet, artige innslag på kunstkonferanser og kulturbudsjetter. De vet at de aldri vil bli til noe mer enn gærnegjengen i norsk kunstliv. Og de vet at tiden er i ferd med å løpe fra dem. De er på vei fra unge gærninger til gamle tullinger. Og i mellomtiden arrangerer de allsang til Serru Serru og Mari du Bedåre. Sanger de kanskje husker noe av selv, i hvert fall.

I Funny suppleres gi faen-estetikken som alltid har vært BAK-truppens varemerke med en svært betimelig underdog-bevissthet. Dermed unngås det insisterende i det selvbetvilende (Av typen: SE PÅ MEG! DET ER MENINGSLØST Å SE PÅ MEG!), noe som kan være en prøvelse med postmoderne estetikk uansett medium. Og med denne underdog-posisjonen åpnes et nytt og affirmativt rom av omsorg, og av takknemlighet for at noen gidder å holde på med dette her.

Med hva?
Med å gi faen, kanskje.

Det politisk radikale er igjen blitt borgerlig legitimeringsfaktor. En generasjon totalitarister har møtt sine egne unger til kollektiv oppsummering av dubiøs fortid, og de har slått fast at du kan komme riktig langt med et pionértørkle i neven og en tåre på kinnet. Like langt som de kom, om du bare holder drinkene mens de slenger folkemord i trynet på hverandre. Eller aller helst lager et par juicy avisartikler. En kritisk offentlighet har gjenoppstått i simulert versjon. Og i den simulerte offentligheten får BAK-truppens eksess og ansvarsfraskrivelse en ny og forsterket betydning. Snakker vi om noe så naivt som å holde såret åpent? Kanskje, men også om å bli en pastisj på postmodernismen; et minne om en hederlig tid i klemma mellom radikalisme og nypaternalisme, mellom en overeksponert generasjon og en snedig ungeflokk som vet å resirkulere symbolsk kapital.

Serru, serru…
La showet gå videre, venner.

Comments (8)