For en re-regionalisering av kunstfeltet

Dersom nivået på det kunstfaglige arbeidet i Norge skal heves ytterligere, må snart institusjonene tørre å se etter ledere innenfor landets grenser.

Sørlandets Kunstmuseum. I forgrunnen verket Victory! Victory! One Land, One Ocean, One Sky av Carly Troncale (ANSR). Foto: SKMU.

Sørlandets Kunstmuseum ansatte for et par uker siden Karin Hindsbo fra Danmark som ny direktør, og museet fortsetter dermed i likhet med svært mange andre norske institusjoner tendensen til å hente inn ledere fra utlandet. Hindsbo ankommer Kristiansand etter at den forrige direktøren, Pontus Kyander, flyttet til Trondheims Kunstmuseum etter kun tre år i Kristiansand. Da jeg skrev om utlysningen i Kristiansand i juni, kommenterte Kyander at grunnen til at kunstinstitusjoner i Norge ikke ansetter flere nordmenn er at det ikke finnes norske kuratorer eller mellomledere med internasjonal erfaring og at disse derfor ikke kan konkurrere med utenlandske søkere. Å tro at «internasjonal erfaring» i seg selv skal være en kvalifikasjon det ikke går an å konkurrere med er i beste fall en forenkling av virkeligheten. Perspektivet fremstår som typisk for en tro på at «det internasjonale» i seg selv er et tilnærmet eget felt og at det kun er her interessant arbeid finner sted. Det er nærliggende å tenke seg at dette henger sammen med biennalifiseringen av kunstfeltet der man er blitt vant til at en kuratorisk stemme nærmest alltid kommer utenfra.

Det er imidlertid ingenting som tilsier at innsikt i en lokal kontekst, eller kunstfaglig arbeid på nasjonalt nivå skal være utilstrekkelig for å drive en solid kunstfaglig programmering av et visningssted. Tvert i mot viser det seg i mange tilfeller at de utenlandske institusjonslederne benytter sine stillinger til å drive et internasjonalt program som like godt kunne vært vist hvor som helst. Dette følger gjerne av at man de første par årene trenger tid for å sette seg inn i den lokale konteksten, men når man så er kommet inn i et «internasjonalt spor» virker det kanskje lite givende å bevege seg tilbake til det regionale ettersom dette vil indikere et lavere ambisjonsnivå, både faglig og personlig.

Denne blinde troen på at «det internasjonale» eller «globale» er av større betydning enn noe annet man kan drive med i kunstfeltet er uheldig. Kanskje bør vi i større grad ta til orde for en re-regionalisering av kunstfeltet. Det bør og være rom for å tørre å ansette kunstfaglige ledere med noe mindre ledererfaring og heller arbeide for en større ansvarsdeling på kunstfaglig og administrativt nivå. Å utvikle en lokal kontekst er ikke bare relevant i seg selv, for et lokalt miljø; det er og en måte å sikre et faglig mangfold der kvalitetskriterier kan variere fra by til by, land til land og verdensdel til verdensdel. Derfor må det være flere muligheter for at også unge, ambisiøse norske kuratorer kan få bygge opp langsiktige kuratoriske prosjekter over en periode på flere år. Alternativet er at norske kunstinstitusjoner blir kortvarige poster på en pyntelig internasjonal CV.

Det er en naiv globaliseringsforståelse å tro at det som er relevant i Monterrey, Mexico og skal være relevant i Molde. Det kan være slike delte interessepunkter selvfølgelig, men det trenger ikke være slik. Grunnen til at byer som Firenze, Paris og New York har vært slike viktige sentra opp gjennom kunsthistorien er nettopp at disse stedene i perioder fikk mulighet til å utvikle seg som tilnærmet lukkede kretsløp der man ikke brydde seg om hva som skjedde utenfor bygrensene. I Norge sitter muligens mangelen på selvtillit, og janteloven, for dypt til at vi så langt har tillatt oss å gjøre noe slik. Men kanskje er det på tide?

Comments (9)