Feilslått OCA-kritikk

Kritikken av OCAs norske representasjon i Venezia er uberettiget og sneversynt.

The State of Things, 2011. Foto: OCA.

Redaktør Ingvill Henmo skriver i en leder i siste nummer av Billedkunst at OCA (Office for Contemporary Art Norway) med årets representasjon i Venezia «har beveget seg for langt bort fra sitt opprinnelige formål.» I samme nummer finner vi en artikkel der en rekke aktører kritiserer OCA, uten at noen andre enn Marthe Tveitan i OCA har fått uttale seg til forsvar for prosjektet.

Det er problematisk at kritikken av OCA kommer i Billedkunst som er eid av Norske Billedkunstnere, NBK. NBK er en interesseorganisasjon for norske kunstnere som først og fremst jobber for å skaffe kunstnere stipender og utstillingsplasser, og med tanke på hvor mye offentlig støtte billedkunstfeltet får i forhold til for eksempel litteraturfeltet, så fremstår dette arbeidet som lite vellykket i forhold til å heve billedkunstens status i den norske offentligheten. OCA er blant de første institusjonene i Norge der man har tatt alvorlig det faktum at det ikke automatisk er slik at kunstnernes ønsker sammenfaller med hva som på sikt er av størst faglig betydning, eller at simpelthen det å vise norske kunstnere er den beste måten å fremme norsk kunst. OCA utfordrer her kunstnerorganisasjonenes mangeårige dominans over definisjonsmakten.

I den andre artikkelen om OCAs program i Venezia uttaler professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, Øivind Storm Bjerke, at han «reiser til Venezia for å se kunst, ikke høre foredrag», og det har han selvfølgelig full rett til. At det kan være interessant og viktig kunst på Veneziabiennalen er det heller ingen tvil om, men biennalen er likevel først og fremst en utstilling som er ment for et stort ikkespesialisert publikum. Det som ikke kommuniseres i noe av kritikken som rettes mot OCA er at åpningsdagene av biennalen innebærer en voldsom konsentrasjon av kunstprofesjonelle fra hele verden. For disse er det selvsagt viktig å treffe kolleger, men det er og tradisjonelt en mangel på faglig innhold på et mer avansert nivå enn hva det offisielle biennaleprogrammet byr på. At OCA nå tilbyr nettopp et slikt innhold stiller faktisk det norske kunstfeltet i et svært positivt lys internasjonalt, og dette vil utvilsomt også gagne norsk kunst. I en debatt på Facebook skriver Ina Blom følgende:

Rancières forelesning «In What Time Do We Live?» streamet til naborommet. Foto: Geir Haraldseth.

«Det påstås at denne typen aktiviteter ikke har noe med kunst og kunstformidling å gjøre. Min erfaring er at biennaler og lignende nettopp er steder der det internasjonale kunstmiljøet samler seg rundt forelesninger og paneldebatter med intellektuelle toppfolk som mange i feltet forholder seg til. Siden OCA ikke fikk fatt i utstillingslokaler i Venezia i år er det vel flott at Norge i år er hovedleverandør av denne typen innhold til biennalen.»

OCA har presentert et program som både henvender seg til profesjonelt besøkende samt et lokalt, og globalt, interessert publikum, og dette bør ønskes velkommen som et kjærkomment og viktig bidrag til alt annet som skjer under biennalen. Det passer dessuten svært godt sammen med Bjarne Melgaards undervisningsopplegg på Università IUAV di Venezia. Begge prosjekter går inn og rokker ved selve den eventbaserte grunnstrukturen til utstillinger som Venezia-biennalen. Dette er et svært interessant faglig grep som fortjener bedre enn å bli mistenkeliggjort som forsøk på å bygge egne akademiske nettverk.

Å utelukkende fokusere på enkeltkunstneres synlighet i Venezia er et altfor snevert perspektiv. Lignende kritikk er også nylig blitt presentert i Bergens Tidende der også min egen artikkel fra Venezia i Dagbladet, torsdag 9. juni (undertegnede er i tillegg til å være assisterende redaktør for Kunstkritikk fast kommentator i Dagbladet) tendensiøst blir trukket frem som et argument for kritikk av OCA fordi jeg beskriver OCAs forelesningsrekke som «dristig», et ord som muligens var for negativt ladet for en tabloid kontekst som dagspressen. Dristighet er en dyd også når den forekommer i forbindelse med forvaltningen av offentlige kulturmidler, kanskje spesielt da.

Det er på tide at både kunstnere og kulturpolitikere hever blikket og innser at det finnes mange ulike måter å bidra til internasjonaliseringen av norsk kunst. Hvorfor kritiserte ikke Henning Warloe Bergen kunsthall for å arrangere en ekstremt smal konferanse om biennaler i stedet for villig å ta i mot de kommunale pengene Bergen kommune ønsket å spytte i en biennale? Her var man villig til å se at konferansen kunne være en internasjonalt viktig begivenhet selv om det ikke ble stilt ut et eneste kunstverk.

Baton Sinister, closing project of Beyond Death: Viral Discontents and Contemporary Notions about AIDS, Venezia 2011. Foto: Giulio Squillacciotti.

To år etter at Elmgreen og Dragsets kuratoriske prosjekt The Collectors ble regnet som en stor suksess både kunstnerisk og publikumsmessig, er det både kortsiktig og tendensiøst å si at OCA med årets program i Venezia «tilsidesetter kunsten». Henmo har helt rett i at det er «oppsiktsvekkende at det Norge bidrar med i selve biennalen ikke er kunst», men i positiv forstand. For to år siden var det den nordiske paviljongen alle snakket om under åpningsdagene. Det var kanskje ikke tilfelle at OCAs bidrag i år ble viet like stor oppmerksomhet, men det er fremdeles for tidlig å si noe om hvilke mulige konsekvenser et program som denne forelesningsrekken kan ha.

Man kan godt si at OCAs program under biennalen i år ideelt sett burde kommet i tillegg til en spektakulær norsk paviljong der en av landets beste unge kuratorer hadde satt sammen en gruppeutstilling med noen av landets beste unge kunstnere, og kanskje blir det det som skjer neste gang. Men da må først og fremst de offentlige tilskuddene økes til et nivå der dette blir mulig for OCA å gjennomføre. Alt i alt ser det ut til at vi i år har fått ganske mye for pengene.

Office for Contemporary Art Norway

Comments (4)