8. desember – Geir Haraldseth

Kunstkritikks egne skribenter og inviterte gjester velger det beste fra kunståret 2011. Hver dag fra 1. til 24. desember kommer et nytt bidrag. I dag: Geir Haraldseth.

Hva var de beste utstillingene, de beste begivenhetene og de beste publikasjonene i 2011? I Kunstkritikks julekalender oppsummerer Kunstkritikks egne skribenter og inviterte gjester kunståret 2011. Den åttende i rekken er kurator og kunstkritiker Geir Haraldseth, som bor på Lillestrøm utenfor Oslo.

Beste utstilling

1. Christoph Büchel, Piccadilly Community Center, Hauser & Wirth, London. Hele galleriet ble gjort om til et senter hvor man kunne få tangoundervisning, hjelp til å søke jobb osv. Nede i kjelleren var det bar og disko, mens på loftet skulle uteliggere sove.
Spektakulært på sin måte, men helt altoppslukende og allikevel uanselig, midt i sentrum av London. Foto: Geir Haraldseth.
2. A show about Colab (and other related activities), curator: Max Schumann, Printed Matter, New York. En liten retrospektiv utstilling som tar for seg historien til kunstnerkollektivet Colab og deres aktiviteter på 70 og 80-tallet. Utstillinger som The Real Estate Show og Times Square Show var fyldig dokumentert. Foto fra utstillingen: Geir Haraldseth.
3. Roy Lichtenstein, Entablatures, Paula Cooper Gallery, New York og Three Landscapes, Whitney Museum of American Art, New York. To utstillinger med verk av Lichtenstein fra begynnelsen av 70-tallet som virker veldig 2012. De tre filmene på Whitney-museet er en skatt og arbeidene på Paula Cooper galleri skapte ny interesse i en gammel gjenganger. Bildet: Roy Lichtenstein, detalj fra Three Landscapes, 1970–71.  © Estate of Roy Lichtenstein


Fra Allora & Calzadillas Gloria. Video: Geir Haraldseth.

Beste event

1. Eau Savage, Marthe Ramm Fortun, Galleri Pushwagner Window Box, Oslo. Ramm Fortuns performancearbeider er kritiske, hodeløse og kommenterende. Galleri Pushwagner ble åsted for en kritisk fête om byutvikling og kunstens rolle bestående blant annet av ananas, tilfeldig forbipasserende og ubetalte telefonregninger. Foto: Geir Haraldseth.
2. Gloria, Allora & Calzadilla, Den Amerikanske Paviljongen, 54th Venice Biennial, Venezia. De ulike nasjonenes kamp om oppmerksomhet og lange køer under Venezia biennalen ble totalt oppfylt av den amerikanske kunstnerduoen under årets biennale. Gymnaster tok over de to sidefløyene på biennalen og ubevisst ble jeg skuffet når de andre paviljongene ikke også hadde gymnaster. Foto: Geir Haraldseth.
3. Lofoten International Art Festival, kuratert av Linn Pedersen og Thora Dolven Balke, Kabelvåg. Landskapet i Lofoten er eventyrlig nok i seg selv, men blander du inn John Giorno, sjamaner, joiking, sauna, hvalkebab og et forunderlig gjestgiveri får du litt av en opplevelse. Foto: Geir Haraldseth.


John Giorno holder opplesning på LIAF 2011. Video: Geir Haraldseth.

Beste publikasjon

1. General Idea fra JRP Ringier, Destroy All Monsters Magazine fra Primary Information, Adrian Piper fra Duke University Press og Guy de Cointet fra JRP Ringier er alle høydepunkter fra 2011, med tilbakeblikk på kollektiver som General Idea og Destroy All Monsters, dypdykk inn i arbeidene til en foregangsfigur som Adrian Piper, og en bok som presenterer en litt mer obskur figur som de Cointet.
2. Klein-Fünke: Critical Edition av Chris Nosenzo er en absurd sammenstilling av Yves Klein og Tobias Fünke, en rollefigur fra en amerikansk komedieserie, som allikevel klarer å si noe om kunstnerrollen, samtidig som den er hysterisk morsom.
3. Eye Contact av Gang Gang Dance er enda et bevis på at man kan blande kunst og musikk og få ut noe som høres både annerledes og dansbart ut. Gruppa, som består av blant andre billedkunstnerne Lizzi Bougatsos og Brian Degraw, fortsetter å improvisere over rytmer og hooks for å lage magisk pop.

Leserinnlegg