6. desember – Tommy Olsson

Kunstkritikks egne skribenter og inviterte gjester velger det beste fra kunståret 2011. Hver dag fra 1. til 24. desember kommer et nytt bidrag. I dag: Tommy Olsson.

Hva var de beste utstillingene, de beste begivenhetene og de beste publikasjonene i 2011? I Kunstkritikks julekalender oppsummerer Kunstkritikks egne skribenter og inviterte gjester kunståret 2011. Nummer seks i kalenderen er kunstkritiker Tommy Olsson, som for tiden bor både i Bergen og Oslo.

Beste utstilling

1. Per Inge Bjørlo, Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden. Bildet: Per Inge Bjørlo, www.dumskap.no/Mor du luktar så piss i dag, 2011.
2. Something in the Way, LIAF 2011, Kabelvåg. Bildet: Kjersti Andvig, De Troende, skulptur og lydverk, LIAF 2011. Foto: Kristine Jærn Pilgaard.
3. Farhad Kalantary, A New Beginning, Stenersenmuséet, Oslo. Bildet: Plakat for utstillingen.

 

Manøveren til Per Inge Bjørlo var sannsynligvis den mest overbevisende intervensjonen på Henie Onstad Kunstsenter siden John Cage, og i hvert fall den som foreløpig mest ettertrykkelig har gått i dialog med lokalene og fått dem til å integreres som perfekt marerittsinfisert backdrop til denne installasjonen innenfor en installasjon innenfor en installasjon. LIAF flyttet seg fra Svolvær til Kabelvåg med en følelse av å komme hjem, og også her ble nær sagt alt innenfor en radius på et par mil integrert i omstendighetene. Og Farhad Kalantary markerte en ny begynnelse, for seg selv, for videomediet, og for oss alle.

Beste event

1. Hanne Kolstø, Riot Break, Karmakosmetix Records, Kristiansand. Bildet: Platecover.
2. Holy Toy, John Dee, Oslo. Bildet: Holy Toy, Perfect day, Uniton Records 1982.
3. Bergen Støyfest – The Jazkamer Edition, Landmark, Bergen. Bildet: Plakat

 

Riot Break er etter et hektisk år innskrevet i min DNA som det mest avgjørende jeg har hørt produsert i dette landet siden Motorpsycho avfødte Demon Box i 1993, og Hanne Kolstø snakker til deg fra et sted langt inni margen du ikke visste du hadde tilgang til før nå. Det gjenforente Holy Toy, komplett med en autoritær Andrej Nebb, leverte en av de uten tvil ti beste konserter jeg har sett noensinne på et John Dee tettpakket med folk på min alder. Datert kalde-krigen-avant-garde-punk i moll kan altså fortsatt knekke samtidskoden – det var så utrolig bra at jeg fortsatt kjenner smaken i munnen. Og Bergen Støyfest, eller det jeg husker av det før mørket tok over helt og jeg våknet med en masse rare japanske cd-plater i en rimipose ved siden av meg, er og blir nettopp en støyfest. Det ringer litt i ørene etterpå.

Beste publikasjon

1. Samtiden. Tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål, Aschehoug.
2. Vinduet. Gyldendals tidsskrift for litteratur.
3. Vagant. Tidsskrift for litteratur og kritikk, Cappelen Damm.

 

Jeg har hatt dårlig tid å lese i det siste, men disse er konstante i et liv levd mellom to fly.

Leserinnlegg