Hva var de mest interessante utstillingene, begivenhetene og publikasjonene i 2014? I Kunstkritikks julekalender oppsummerer våre egne skribenter og inviterte gjester kunståret. Den tredje i rekken er Simen Joachim Helsvig, som bor i Oslo og skriver for Kunstkritikk. Hans siste utgivelse er Whereabouts unknown, Hour Editions, 2013.
Utstillinger
Haim Steinbach, The Window, X-rummet, Statens Museum for Kunst, København.
I et litt tamt år der høydepunktene har vært retrospektive utstillinger av døde, kanoniserte menn (Jorn, Malevitsj, Guston, Albers, Marker), var det noe av en overraskelse at den utstillingen jeg likte aller best var med en kunstner som jeg knapt var klar over at fortsatt eksisterte. Haim Steinbachs The Window vil nok ikke bli husket som spesielt nyskapende eller viktig, men med sine forfriskende sammenstillinger av verk fra museumssamlingen var den en nytelse å besøke. Ikke bare ble det plutselig tydelig at mye av samtidens vektlegging av display og utstillingsdesign kan spores tilbake til Steinbachs 80-tallsarbeider, men valgene av verker i utstillingen plasserte ham også i en lengre kunsthistorisk tradisjon: Cornelius Gijsbrechts’ trompe l’oeil-malerier av en slags oppslagstavler fra 1600-tallet, Wilhelm Bendz’ og Henri Matisses interiører – alle fremhever kunsten som både presentasjon og representasjon. Før denne utstillingen trodde jeg Steinbach for all tid var forvist til det dårlige selskapet i kapittelet om åttitallets «kyniske fornuft» i Hal Fosters Return of the Real. Det var særlig ett grep i The Window som oppfordret til omvurdering av både Steinbachs oeuvre og samtidskunstens kanon: Steinbach hadde lånt salt- og pepperbøsser fra hjemmene til de museumsansatte og plassert dem på en glasshylle; på gulvet nedenfor sto Robert Smithsons non-site Eight-Part-Piece (Cayuga Salt Mine Project), med speilplater halvt begravd i saltflak. Touché. |
Events
Steinar Haga Kristensen, The Loneliness of the Index Finger (part II). The Specialization of Sensibility in the Raw Conceptual State into Stabilized Theatrical Sensibility (consensus image), Oslo Rådhus, 5. september, Kunsthall Oslos performancefestival Soft City.
Steinar Haga Kristensens patetiske operaforestilling i Rådhusets tårnatelier var et Bayreuthfestspill i intimformat, til overmål et par etasjer over Fremskrittspartiets bystyregruppe. Mens rådhusklokkene klang ble publikum loset inn fra borggården og opp trappene. I den provisoriske operasalen var det reist en scene av stillaser foran et digert freskomaleri. Her så man apokalyptiske tablåer der avsindige hudløse skikkelser sprang triumferende frem mens de løftet kubistiske skulpturer mot himmelen. Forestillingen ble fremført av profesjonelle operasangere iført masker og trikoter; det hele var akkompagnert av klokkenistens spill fra Rådhusets andre tårn. Fallhøyden for dette stormannsgale prosjektet tilsvarte vel de tretten etasjene publikum hadde klatret opp i tårnet, men Haga Kristensens forestilling står igjen som en av årets mest minneverdige opplevelser. |
Publikasjoner
Leserinnlegg