Hva var de mest interessante utstillingene, begivenhetene og publikasjonene i 2014? I Kunstkritikks julekalender oppsummerer våre egne skribenter og inviterte gjester kunståret. Den 18. i rekken er Kunstkritikks faste skribent Stian Gabrielsen, som bor i Oslo. Hans siste utgivelse, Passasjerene, kom i høst ut på Novus forlag, som første bok under paraplyen Portal.
Utstillinger
Roderick Hietbrink, Nagga, Kazachenko’s apartment, Oslo.
En video av en tynn mann med ansiktet dekket av gullmaling, ikledd en slags kjortel i det samme grålilla stoffet som også dekker resten av rommet, tatt i det han våkner, liggende på gulvet, ble vist på en skjerm stilt på høykant på gulvet i det samme stoffkledde rommet. Mannen reiser seg og begynner å bevege seg i sirkler samtidig som han gestikulerer teatralt og med åndfull ekkovreng på stemmen gjentar fraser som: «It’s like this because I want it like this», «It’s nice», «I like it like this», og «Don’t come here and tell me it should be like that … No, it shouldn’t be like that». Han hopper og danser litt. «Fuck you if you want it like that», legger han til før han hinker noen runder mens han synger «I want this and I want that, I want this and I want that…» Av alle mise-en-abymene året har bydd på, var Roderick Hietbrinks Nagga et høydepunkt – en klaustrofobisk liten komedie som med sparsomme, men barokke, effekter parret den uutgrunnelige «like»-aktiviteten (som jo ikke er helt ubeslektet med det å lage en «årets»-liste) med en passe desperat, aggressiv og pompøs narsissisme. Kazachenko’s er det siste tilskuddet i rekken av visningssteder i Oslo som gjør seg vanskelige gjennom å konsekvent arrangere kvikt overståtte, en-helgs utstillinger. Tilgivelig, siden det er galleristens (Nicholas Riis) egen leilighet som er ramme for virksomheten. |
|||
New Theater, Berlin.
Jeg har ikke sett annet enn en gråmelert vimeo-upload av en av forestillingene (The Hunter in the Armchair, av Ilja Karilampi) til Berlin-duoen Calla Henckel og Max Pitgeoffs New Theater, som åpnet i september i fjor. Men ideen om å ta skrittet over i rollen som glade amatørteaterprodusenter synes som en taktløst intelligent måte å utvide repertoaret på. |
|||
Benjamin Crotty, Films 2010-2014, VI,VII, Oslo.
Når vi først er inne på amerikanske kunstnere med affinitet til narrative formater: Et lite utvalg av Benjamin Crottys sarte, sprø-eksistensielle melodramaer (Visionary Iraq, Fort Buchanan, Hiver, Liberdade), to av dem laget i samarbeid med Gabriel Abrantes, ble vist på VI, VII i vår, før galleriet flyttet – igjen. |
|||
Tegnebiennalen, Oslo.
Gjennom å bruke Robert Rauschenbergs ikoniske Erased de Kooning som gallionsfigur fikk man tydelig stadfestet at årets Tegnebiennale, til forskjell fra tidligere utgaver, var kuratert. Et ganske vellykket forsøk på å injisere det ellers så prosedyreaktige arrangementet med litt tiltrengt intensjon. Samtidig var kuratertheten så påtagelig til tider at det nærmet seg parodien. I hvert fall tenkte jeg det da jeg sto og myste foran de minituøse blyanttegningene til Hanne Grieg Hermansen på Tegneforbundet – der taklyset var byttet ut med noen gulvplasserte lamper som skar opp de ellers dunkle forholdene med et uforsonlig oransjt lysshow – og fåfengt forsøkte å skjelne detaljene. |
|||
Publikasjon
Film
Jean-Pierre og Luc Dardenne, Deux jours, une nuit, 2014.
Jeg kan vanskelig forestille meg at jeg ville oppsøkt samtlige av arbeidskameratene mine for å trygle dem om å gi avkall på bonusen sin slik at jeg kunne få tilbake jobben min på en fabrikk som produserte solcellepaneler, eller at jeg i det hele tatt jobbet med å produsere solcellepaneler, som protagonisten i Dardenne-brødrenes siste film. Sandra, nylig friskmeldt etter lang tids sykefravær grunnet depresjon, kommer tilbake på jobb bare for å finne ut at ledelsen har besluttet at hun egentlig er overflødig. Konfrontert med om de vil ha kollegaen sin tilbake eller få utbetalt en bonus stemmer arbeidskameratene hennes for det siste, og Sandra har en helg på seg til å få dem til å revurdere prioriteringene sine før en ny avstemning. Dardenne-formularet tro er det en medfølende fortelling om sosiale skjevheter, karakterstyrke og lojalitet, som, i tillegg til å få deg til å grine og forakte din egen ryggesløse, parasittære internett-tilværelse, også balanserer den optimistisk-heroiske fremstillingen ved hele tiden å ha blikket stivt festet på avgrunnen som stadig er like åpen foran føttene til Sandra når bildet går i svart. |
Årets tittel
A Hunt for Optimism, Andreas Slominski, Diorama. |
Leserinnlegg