Kunstnerne Jan Freuchen og Lutz-Rainer Müller skulle etter planen ha en utstilling på Tromsø Kunstforening i 2017. På grunn av oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen, som ble offentlig kjent ved månedsskiftet, har de to nå skrevet til kunstforeningens styre, samt til representanter for alle som støtter kunstforeningens drift, og meddelt at de trekker seg fra det planlagte samarbeidet.
– Vårt prosjekt er utviklet i nært samarbeid med Leif Magne Tangen og det ville ikke vært aktuelt å gjøre den planlagte utstillingen uten ham som intendant i kunstforeningen, sier Freuchen til Kunstkritikk.
– Samtidig benytter vi anledningen til å uttrykke vår støtte til Tangen og hans samboer, som har sagt opp sine engasjementer i Leipzig og flyttet småbarnsfamilien til Tromsø på grunn av denne stillingen. Vi kjenner Tangen som en dyktig og kunnskapsrik samarbeidspartner. Hvis ikke styret har tillit til Tangen, har vi heller ikke tillit til styret. Vi registrerer også at kunstforeningens eget kunstneriske råd retter kritikk mot styret, som jo er ganske uvanlig, sier Freuchen.
Kritikken fra det kunstneriske rådet kom forrige uke, i et åpent brev til Tromsø Kunstforenings styre. Brevet er signert Sarah Perks, Power Ekroth, Benjamin Cook, Camilla Fagerli, Jan Christensen, Svein Ingvoll Pedersen, Marianne Hultman, Rike Frank, Birta Guðjónsdóttir, Hanne Mugaas, Georgina Jackson, Regine Ehleiter, Vivian Sky Rehberg, Loretta Fahrenholz og Andréa Picard. Her utrykker rådet sin støtte og tillit til Leif Magne Tangen. De skriver også at de mener styret i Tromsø kunstforening har satt institusjonen i fare, og at de frykter tap av offentlig pengestøtte til framtidige prosjekter og ødeleggelse av kunstforeningens kredibilitet.
Utstillingen Jan Freuchen og Lutz-Rainer Müller skulle gjøre på kunstforeningen var prosjektet Objet Perdu, som første gang ble vist på visningsrommet West Germany i Berlin i 2006.
– Året etter ble prosjektet videreutviklet sammen med Leif Magne Tangen på Leipzig-galleriet Pierogi og har siden den gang vært vist i flere ulike varianter i blant annet Oslo, Amsterdam og Berlin. I 2017 var det planlagt at prosjektet skulle få sin siste og avsluttende versjon i Tromsø Kunstforenings lokaler, forteller Freuchen.
– Om samarbeidet med Tromsø Kunstforening ikke fungerer uten Leif Magne Tangen, er det kanskje like greit at de trekker seg, sier kunstforeningens styreleder Stein Windfeldt til Kunstkritikk.
– De må selvfølgelig gjøre som de vil, så må vi bare forholde oss til det. Vi har god tid til å omprogrammere. Det finnes uendelig mye spennende kunst og kunstnere der ute, vi må heller velge noen som ønsker å samarbeide med oss, sier Windfeldt, som i motsetning til det kunstneriske rådet ikke er redd for at saken skal skade omdømmet til kunstforeningen.
– Tromsø Kunstforening lever godt med situasjonen som den er. Vi skal fortsette med å holde vårt høye kunstneriske nivå. Vi har kunstnerisk tyngde i staben, med dyktige folk både i styre og administrasjon. Jeg er overhodet ikke bekymret for at hverken Tangens inntreden eller avgang skal påvirke Tromsø Kunstforenings omdømme. Men den støyen som er rundt dette, liker vi selvfølgelig ikke, sier Windfeldt.
På Tromsø Kunstforenings nettside finnes det ingen informasjon om hva som skal skje etter at Declan Clarkes Geist Trilogie tas ned 20. mars. Denne utstillingen var den første initiert av Leif Magne Tangen, ettersom programmet ut 2015 allerede var lagt da han tiltrådte stillingen i 2014. Styreleder Windfeldt opplyser at det så vidt han vet ikke er noen andre kunstnere som har trukket seg, men at det videre programmet vil bli avklart i løpet av de nærmeste dagene.
Dessverre symptomatisk for norske kunstforeninger i dag. All kompetanse jages fra de mer perifere stedene. Det pågår et generasjonsskifte hvor de som på 70 t startet kunstnerstyrte foreninger med galleri virksomhet ønsker å drifte etter samme modell; ala rammegalleri / butikk. Det må stilles større faglig krav til styresammensetning fra tilskuddsytere, vi trenger MER kompetanse, ikke mindre.