Terror og animert kjærlighet

De to kunstnerne forholder seg på hver sin måte til fjernsynsmediets virkelighets-produksjon.

De to kunstnerne forholder seg på hver sin måte til fjernsynsmediets virkelighets-produksjon.


På Østfold Kunstnersenter stiller Helene Torp og Samir M’Kadmi ut videoarbeider som på hver sin måte står i relasjon til fjernsynet. Torp har laget en animasjon om kjærlighet som, bortsett fra den åpne fremstillingen av sex, kunne vært vist på Barne-TV. M’Kadmi har i videoen Vervet til terror! kombinert bilder fra nyhetssendinger med musikk av den palestinske rappegruppa DAM (som betyr blod) til en youtubeiansk blanding av tragiske nyhetsbilder fra Gaza og USA-fiendtlig rap. Mens M’Kadmi bruker videomediet til å kommentere på fjernsynets fremstilling av Palestinakonflikten, bruker Torp en Barne-TV-estetikk til å undersøke damebladers fremstilling av kjærlighet.

Albert Åberg blir voksen

Tro, håp og ærlighet står i gjeld til fjernsynets strukturer, den er definitivt inspirerert av Barne-TV med røffe og skisseaktige streker mot ensfarvede bakgrunner som ser ut til å være tegnet av og for barn. Sittende i en komfortabel sofa foran flatskjermen får vi servert en fragmentert kjærlighetshistorie gjennom animerte tegninger, tekst og musikk. En mannsstemme og en kvinnestemme slenger ut tanker og dialoger som beskriver partenes følelser. Av og til harmonerer utsagnene med teksten i bildene, av og til ikke. Det er som om de sier én ting og mener noe annet. Det barnlige i streken forplanter seg i fortellingen som handler om euforisk sex, konsum, kropp, barn og de vanlige greiene voksne mennesker går igjennom når de finner seg en partner. Det er en ukebladaktig fremstilling av kjønnene, og selv om begge parter snakker med hverandre, oppå hverandre og med seg selv, får man følelesen av at det er kvinnens stemme som trenger mest igjennom. Det er lett å trekke slutningen at det er en kvinnes forestillinger om samliv, lært fra motebladenes fremstillingen av mannen og hvordan kvinnen skal være for mannen, som problematiseres.

Helene Torp, Tro, Håp og Ærlighet, 2006-08. (Videostill).

Mannen fremstilles stereotypisk som en som trekkes mellom karriere og samliv og som forventer at kvinnen skal være erotisk, omsorgsfull, morsom og trofast. Kvinnen fremstilles tilsvarende stereotypt som naiv, villig, lengtende og kjærlighetssugen. Samlivet ender i sammenbrudd men det kommer et barn ut av det. Dette kan sies å være vendepunktet i fortellingen. Etter det begynner kvinnen i et omsorgsyrke og mot slutten av filmen faller hun inn i en new-age aktig tilværelse, som en klisjé for ideen om å «finne seg selv». Alt er Albert Åberg-aktig naivt og smart på samme tid. Animasjonen kan leses som en kommentar til den usikkerhet, naivitet og umodenhet som kan komme til overflaten når man inngår i et kjærlighetsforhold. Den kan også leses som en kritikk av massemedienes velmenende og stereotype råd og teorier rundt kvinner, menn og samliv. Som dét funker filmen også til en viss grad og den er til tider både morsom, vakker og leken. Det barnlige formspråket gjør animasjonen både avvæpnende og inviterende. Men så blir det liksom ikke noe mer ut av det. Problematikken virker gammeldags, litt avmektig og litt for enkel til virkelig å sette spor.

Blitz goes video art

Samir M’Kadmi, Vervet til terror!, 2008. (Videostill).

Samir M’Kadmis tendensiøse video knyttes sammen med en redigert artikkel fra Aftenposten hvor en anonym representant for Politiets Sikkerhetstjeneste forteller om fundamentalistiske kristne som rekrutterer norsk ungdom til terrorhandlinger i Palestina. M’Kadmi har tatt et tradisjonelt klovnegrep og snudd opp-ned på den egentlige artikkelen. Uten at noen reell humor eller overraskelse kommer ut av det, har han byttet ut «muslimsk» med «kristen» og «terror-handlinger i Norge» med «terrorhandlinger i Palestina». Videoen til M’Kadmi følger opp med få nyanser. I stedet for å skape refleksjon synes den å ville lukke meningsrommet og tvinge frem en støtte til den palestinske befolkningen i Gaza. Forholdet mellom avisartikkelen og videoarbeidet gir en usikkerhet om videoen bør forstås som en propagandavideo for å verve norsk ungdom til Blitz eller som en kommentar til den stereotype fremstillingen av Palestina-konflikten i media. Hvis det er målet å presse det stereotype opp i ansiktene våre og antyde at det finnes nyanser bak den gråtonede muren av nyhetsbilder, vil det kanskje også kunne forklare videoens fullstendige mangel på originalitet. På samme måte som fjernsynsbilder av lidelse til slutt skaper en følelse av likegyldighet og avmakt, skaper denne videoen en følelse av endimensjonalitet og nullinteresse. Verket er svakt både estetisk og politisk og jeg tar meg i å undre meg over hvem som kan være målgruppen til M’Kadmi. Henvender han seg til dem som allerede støtter Palestina, eller kanskje til dem som opplever konflikten som uhyre mer kompleks enn fjernsynet er interessert i å vise?

Samir M’Kadmi, Vervet til terror!, 2008. (Videostill).

Videomediet er velegnet til å henvise til og kommentere på medienes virkelighets-produksjon, men det har også en dobbelthet fordi det reproduserer samtidig som det kommenterer. I M’Kadmis video virker det som om bevisstheten om denne dobbeltheten er fraværende, noe som gjør at balansen mellom reproduksjon og kommentar blir forskjøvet. Det blir uklart i hvilken grad han harselerer med stereotypiene og i hvilken grad han bare forsterker dem. Torp sin video er nok sterkere her, men også den står i fare for å forsterke steretypier gjennom avbildningen av dem. Hverken Torp eller M’Kadmi tilbyr et alternativt blikk på den situasjonen de fremstiller. Begge stoler for mye på at det finnes en iboende kritikk i videomediet selv og overlater det kritiske ansvaret til betrakteren.

Comments (7)