Den norske kunstneren Knut Henrik Henriksens utstilling Scale of proportions which makes the bad difficult and the good easy på STANDARD (OSLO) anmeldes av Kjetil Røed i siste nummer av Frieze.
Utstillingen, som kun bestod av et senket tak, virket nok noe kryptisk på en del besøkende: hvor var kunsten, liksom? Røed gir likevel utstillingen hederlig omtale. Anmelderen setter Henriksen inn i en kunsthistorisk kontekst hvor han trekker en linje mellom Henriksens verk og Yves Kleins tomme gallerirom på Galerie Iris Clert fra 1958. Henriksen settes dermed i en historie hvor selve gallerirommet blir kunstobjekt og gjenstand for utspørring av kunstinstitusjonen. Røed plasserer dessuten Henriksens arbeid i forhold til sin oppfatning av galleriet STANDARD (OSLO) som begrepsdiskuterende (et syn som presenteres i Norsk Kunstårbok 2006). Fra anmeldelsen: æAs the latest chapter in the gallery’s exploration of the standard, scale of proportions …, alternating successfully between individual experience and abstract concepts, is far-reaching in its simplicity […]. If the exhibitions at STANDARD (OSLO) can be seen as inscribing a grammar of spatial awareness, the Scale of proportions … is undoubtedly the most exacting instalment so far.”



