Galleri Sands bedrag

I Aftenposten på fredag kan vi lese tidligere direktør for Utsmykkingsfondet, Stig Andersen høvle til mot familieforetagendet Galleri Sand.

I Aftenposten på fredag kan vi lese tidligere direktør for Utsmykkingsfondet, Stig Andersen høvle til mot familieforetagendet Galleri Sand.

I Aftenposten på fredag kan vi lese tidligere direktør for Utsmykkingsfondet, Stig Andersen høvle til mot familieforetagendet Galleri Sand og kunstnerne Marianne Aulie og Vebjørn Sand. Foranledning til innlegget er galleriets annonsekampanje i Aftenposten som toppet seg sist helg da en halvnaken Marianne Aulie poserer med penselen foran sine mykpornografiske bilder med billedteksten “I will dip it in champagne”. Andersen mener galleriet driver med bedrageri og at det de presenterer er utiligivelig banalt.

Sammen med Andersens utspill intervjuer avisen kunstsosiolog Dag Solhjell og kunststipendiat Tone Hansen om innholdet. Solhjell mener Vebjørn Sand blir utnyttet kommersielt av galleriet og av sin familie og burde finne andre steder å stille ut, men han er enig i karaktersitikken av Aulie. Tone Hansen mener Vebjørn Sand er helt uinteressant som kunstner, men mener ikke det kan kalles bedrageri å selge kunsten annet enn om man forespeiler kjøperen at den vil stige i verdi.

Comments (7)