Forhåndskritisk: Tone Hansen, Erling Dokk Holm og Ivar Frounberg om Happy Days Sound Festival

Fra 12 – 14 april går Ny Musikks årlige festival Happy Days av stabelen inne på kjøpesenteret Oslo City med 47 konserter i løpet av tre dager

Fra 12 – 14 april går Ny Musikks årlige festival Happy Days av stabelen inne på kjøpesenteret Oslo City med 47 konserter i løpet av tre dager. Forut for festivalen har arrangørene invitert Ivar Frounberg, Tone Hansen og Erling Dokk Holm til å se kritisk på prosjektet.

Tone Hansen skriver i sin artikkel Kjøpesenterestetikk: «Kunstens kritiske funksjon og bruddkarakter skal ideelt skape friksjon nok til at bakenforliggende konstruksjoner blir tydelige i samfunnet. Men er det mulig å skape kontraster i slike miljø som er designet for harmoni?»

Erling Dokk Holm i sin artikkel Den sentrale tomheten: «Kjøpesentrene på Moa derimot representerer det nye Noreg. Det som bare kjenner et språk, det som lar bilen og visakortet gå opp i en høyere handlende enhet. Det Noreg som renser ut tvil og tvisyn, det Noreg som beveger seg mot et år null.»

Ivar Frounberg i sin artikkel Jubilantens selvtukt: «Når foreningen Ny Musikk i år legger sin Happy Days-festival til Oslo City, til kjøpesenterets tumult og overfladiskhet er det – umiddelbart sett – kontraproduktivt i forhold til institusjonen Den Nye Musikks selvforståelse: Det hurtige streif (6000 mennesker passerer hver time) og de larmende omgivelser forhindrer enhver form for fordypelse. Kompleksitetens nyanser vil drukne i reklamepalassets rop. Paroler om omsetning og tilbud vil parodisere opplevelsen av det unike. Selvtukten og selvydmykelsen blir åpenlys.»

Happy Days hjemmeside med program

Comments