I dag åpner den første større utstilling i Norge noensinne med den tysksveitsiske surrealisten Meret Oppenheim på Henie Onstad Kunstsenter.
Meret Oppenheim, Ma Gouvernante, 1936. |
Den tysksveitsiske kunstneren Meret Oppenheim (1913-1985) er viden kjent for å ha dekket en tekopp med skål og skje med pels fra en gaselle. Object (Le Déjeuner en fourrure) eller Frokost i pels fra 1936 er blitt stående i kunsthistorien som arketypen på et surrealistisk objekt. Nå viser Henie Onstad Kunstsenter den første større utstilingen av hennes verker i norsk sammenheng.
Meret Oppenheim ble født i Berlin og vokste opp i Sveits og Sør-Tyskland. Hun kom til Paris bare 18 år gammel, i 1932, og begynte etter kort tid å omgåes Alberto Giacometti, Jean Arp, Man Ray og Max Ernst fra surrealismens engere krets. Året etter stilte hun ut sammen med Arp og Giacometti i Salon des Surindependents og begynte å identifisere seg med surrealistbevegelsen og frekventere dens møter og samlinger. Hennes mest kjente verk, som pelskoppen og verket Ma Gouvernante (1936), ble laget før 1937 da hun flyttet fra Paris og opplevde en lengre kunstnerisk krise. På midten av 50-tallet påbegynte hun en ny kreativ fase og fra 60-tallet vant hun ny anerkjennelse.
Det at hun som ung kvinnelig kunstner markerte seg så sterkt i en bevegelse dominert av eldre menn, har gjort henne til et helt spesielt fenomen innenfor surrealismen og innenfor den modernistiske kunsthistorien forøvrig. Gjennom enkle grep vendte Oppenheim dagligdagse objekter til psykologiske og seksuelt ladede kritikker av maskuline maktstrukturer og koblinger mellom seksualitet og mat.
Selv om Oppenheim idag er mest kjent for sine objekter, jobbet hun innenfor en mengde medier og ikke utelukkende i en kunstnerisk sammenheng. Det at hun beveget seg så uproblematisk mellom mote, kunst og design og jobbet innen så ulike medier som tegning, collage, fotografi, installasjon, skulptur og performance gjør henne til en høyst aktuell kunstner selv idag. Mye av grunnlaget for en kritisk feministisk estetikk og en postmoderne sjangeroppløsning er tilstede allerede i hennes tidlige arbeider og har gjort henne til en viktig rollemodell for senere kunstnere.
Utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter varer fra 18.januar til 22.april og realiseres i samarbeid med Kunstsmuseum Bern i Sveits.
Les også Caroline Ugelstads tekst om Meret Oppenheim i Le Monde Diplomatique nr. 1, 2007
(Krever gratis innlogging.)
Den pågående utstillingen med Meret Oppenheim er en fjær i hatten for Henie Onstad-senteret. Det skriver Line Ulekleiv i sin anmeldelse av utstillingen i Morgenbladet i dag.
Surrealistisk hendelse, Line Ulekleiv, Morgenbladet, 16. februar 2007