Dolven synger

Anne Katrine Dolven har stram regi over virkemidlene i årets festspillutstilling, og har skapt en både vakker og velregissert forestilling.

Anne Katrine Dolven har stram regi over virkemidlene i årets festspillutstilling, og har skapt en både vakker og velregissert forestilling. Men sett i et feministisk perspektiv kan den bli en problematisk opplevelse.


Bind meg fast til masten. Eller dytt noe inn i ørene mine. Jeg er nemlig ikke særlig annerledes enn de andre som har vært på årets festspillutstilling. Jeg har stått sammen med horder av mennesker i kø foran en hvit boks plassert midt på gulvet. Tålmodig har vi ventet på å få lov til å kikke inn gjennom et lite hull i veggen. Hullene er laget så små at verkene er vanskelige å få med seg. En må stå bøyd og vri på seg for å finne frem til riktig posisjon. Og uansett hvordan man står, blir det umulig å få med seg hele bildet. I stedet blir vi tvunget til å velge ut vårt eget utsnitt. Alt mens nestemann i køen presser på. Og likevel står man der. Det er liksom et sug.

Ryktet sier at man innenfor hullet finner videoarbeidene til den høyt respekterte og internasjonalt anerkjente festspillutstilleren Anne Katrine Dolven. Og det gjør man. Ingen tvil om det. Men Dolven er først og fremst en fugl.

I forbindelse med utstillingen har det blitt sagt om Dolvens videoarbeider at de er for stillestående for fjernsynet. Fjernsynet krever nemlig raske klipp, mye bevegelse og en eller annen form for fortelling. Dette er gode poeng. Men likevel forholder Dolven seg aktivt til massemedienes formspråk. Med få unntak varer videoarbeidene like lenge som en gjennomsnitts poplåt, rundt fire minutter. Det er så lenge man burde kunne forvente at en gjennomsnitts publikummer vil kunne konsentrere seg.

Bortsett fra kikkehullene er det langt på vei selve lyden som styrer opplevelsene. I Between two mornings er det selve filmfremviserens mekanikk som pakker oss inn. Publikum er nødt til å gå forbi et enormt maskineri som er plassert rett foran døråpningen. Filmstrimmelen er trukket frem og tilbake mellom veggen og fremviseren og farer kontinuerlig rundt og rundt. Det ser ikke trygt ut. Det er fristende å putte fingrene innimellom.

Maskineriet lager et helvetes leven. Men gjennom sin monotoni tvinger den på oss en stillhet så øredøvende at vi knapt kan høre hverandre snakke. Dermed er det ikke annet å gjøre enn å vagle seg taust opp på benken som er satt frem. Der kan vi sitte i mørket og betrakte de nakne og skyggeløse torsoene på stranden. Det er få tegn på hvordan de har kommet dit. Ikke har de spasert nedover stranden. Ikke har de krøpet opp fra havet heller. Mystikken understrekes av at det som er fanget på filmen er intet mindre enn det magiske lyset fra midnattsola. Dette kan bare oppleves langt oppe i nord på ett bestemt tidspunkt i året. Eller i Dolvens regi. Seansen tar fire minutter. Sharp.

I tittelarbeidet Moving mountain blir vi presentert for et klipp som viser et fuglefjell. Nederst i hvert hjørne av bildet ser vi bakhodet til to personer. Det lange håret gir oss en pekepinn på at det er to kvinner som betrakter fjellet. Som publikum følger de med på flokker av fugler som letter fra fjellet, flyr rundt i sirkler, for så igjen å finne sin plass. Rommet er fylt med fugleskrik. Gulvet skråner opp mot projeksjonen, og dersom man går oppover, blir skyggen av ens eget hode synlig ved siden av de to på bildet. Man får følelsen av å stå på kanten av juvet. Så kommer bruddet. Alt blir sort og i det sorte lyser teksten: «A K Dolven. moving mountain. 4.11.»


Det er ingen tvil om at det er vakkert. Men det er også noe påtvunget over det hele. Man slipper liksom ikke unna. Dolven bestemmer. Foran kikkehullet blir man gjort om til en nysgjerring kikker. Ikke bare på grunn av posisjonen man settes i, men også gjennom videoene selv. Arbeidene gir oss innpass i privatsfæren til mennesker som holder på med sitt. I installasjonen Between two mornings blir jeg ikke bare sittende og gruble på hva de er, disse hudfargede og hårløse kvinneaktige skikkelsene uten armer og ben mellom to morgener. Jeg begynner å fundere på hva jeg selv er, der jeg sitter på en benk i et galleri og ser på dem, mens jeg tror jeg hører bølgene slå mot stranden. I Moving mountain er fugleskriket så omsluttende og intenst at jeg får følelsen av å være en del av det hele. Et kort øyeblikk tenker jeg at jeg skulle ha hoppet utfor. Tatt meg en runde i luften med stemmevolumet på fullt. Kra kra.

Dette er dyktig og intelligent gjort. Ikke bare hva vi får se, men også måten vi får se det på, er underlagt stram regi. Den voldsomme tilstrømmingen til årets festspillutstilling levner liten tvil om at Dolven er en kunstner med et godt blikk for sosial organisering. Publikums adferd er nøye gjennomtenkt. Forførelsen er kjølig planlagt og med pinlig nøyaktighet. Vi har blitt lokket med ord som «vakkert» og «farlig». Med fortellingen om en kunstner som bare var der, på rett tid til rett sted. På ren intuisjon.

Ekstra forlokkende farlig blir utstillingen dersom man dveler litt ved de hvite maleriene Can women think c, d, e, f. g og h. Formulert som et spørsmål uten spørsmålstegn fungerer tittelen som en slags provokasjon. Bildene kommer med en slags påstand om kvinnens vesen: Kvinner har en egen og forfinet sans for det som eksisterer i den store verden. Der en kvinne nær sagt kan lukte seg fram til fargenyansene og er i stand til å høre dem klinge mot hverandre, vil et gjennomsnittlig mannfolk ikke se annet enn et hvitt bilde med noen symbolske greier på.

Riktig ille kan det bli dersom man gir seg til å se hele utstillingen ut i fra dette perspektivet. Og verre blir det hvis man begynner å snakke høyt om hva man tenker uten å ha tenkt gjennom det man tenker. Det er ikke lett å fatte bæret dersom man gir seg til å rope høyt om åttitallets forskjellsfeminisme, og samtidig gir seg til å påstå: En kvinne sanser mer. Hun bare er og er i lyset. Bevisene skal vi liste opp for deg: Luce Irigaray, Julia Kristeva, Judith Butler, Karin Moe, Toril Moi. Dette er anerkjente akademiske teoretikere, altså. For ikke å glemme Camille Paglia og The Birds. Vet du ikke at alle fuglene er den kvinnelige kraften. Og at den er knyttet til naturen, til det vakre og det farlige, som angriper? Det der er et eldgammelt motiv. Man har da hørt om Odyssevs møte med sirenenes sang. Sirenenes sang er liksom kunsten, det, da vet du. Denne vakre sangen som får deg til å bare ønske å gå til grunne.

Kanskje er det bare meg. Men dersom jeg gir meg ut på denne galeien får jeg lyst til å klore ut øynene på alle som sier meg i mot. En feministisk lesning av denne utstilling får meg faktisk ikke til å gjøre annet enn å løfte armene opp og ned mens jeg løper rundti ring. Kvesse nebbet og strekke ut klørne. Legge an til et skikkelig svalestup. Plante nebbet i pannen på et eller annet mannfolk der nede… Så det gjelder å ikke lytte til Dolvens tittel. De der hvite maleriene er en skikkelig avsporing. Så bind meg fast til masten. Eller dytt noe vatt inn i ørene mine.


Se også Øystein Hauges anmeldelse i Bergens Tidende >>

Comments (8)