CO2-problematikk på galleri Fimbul

I utstillingen Internal Combustion på galleri Fimbul har Jan Freuchen tatt utgangspunkt i spørsmål rundt CO2-politikk som en tilnærming til globale maktstrukturer.

I utstillingen Internal Combustion på galleri Fimbul har Jan Freuchen tatt utgangspunkt i spørsmål rundt CO2-politikk som en tilnærming til globale maktstrukturer.

I utstillingen Internal Combustion som åpnet lørdag på galleri Fimbul har Jan Freuchen tatt utgangspunkt i spørsmål rundt CO2-politikk som en tilnærming til globale maktstrukturer. Tittelen er hentet fra betegnelsen på en vanlig bilmotor hvor forbrenningen foregår som en eksplosjon i en lukket sylinder.

Freuchen har transformert gallerirommet ved å sette opp hvite gipsvegger som henger i varierende lengder ned fra taket. Han forteller at han tok utgangspunkt i strukturer i galleriet og brukte dem til å dele opp det ellers ganske korridoraktige rommet. Samtidig gir de avrevne veggene følelsen å være rester etter en eksplosjon i galleriet.

I verket Apocalyptic Landscape Reworked by Dog 1-4 møter vi tusjtegninger etter fotografier av katastrofeområder. Disse tegningene har Freuchen latt en Golden Retriever rive i stykker for dernest å lime sammen bitene slik at motivet blir synlig, men med store rifter og med manglende biter her og der. Tegningene minner om gamle pergamenter som omhyggelig er satt sammen og bevart. For Freuchen handler katastrofeområdene om strukturer som brytes ned og kollapser, og det samme kan sies om tegningene.

Verket Reduce the significant remaining uncertainties viser deler av et dokument om fossile brennstoffs påvirkning på klimaet. Dokumentet som var å finne på trykk i New York Times i fjor har blitt bearbeidet av en representant for det Hvite Hus gjennom tilføyninger med tusj som gir det vitenskaplige dokumentet en karakter av å være mer synsing en fakta.

Som en slapstick-kommentar til kunstrommet og CO2-temaet som Freuchen bearbeider i utstillingen, finner vi innerst i lokalet et monokromt maleri med tittelen Untitled (Oil on Canvas). Her er symbolet på modernismens død mikset sammen med problematikken rundt olje og bensin på en underholdende måte.

I tillegg til de utstilte verkene har Freuchen laget en bok med samme tittel som utstillingen, men med undertittelen «Twentysix Gasoline Stations» som refererer til Ed Ruschas bok fra 1962 med samme navn. De seksogtyve funne fotografiene viser bensinstasjoner som er veltet over ende av storm. Bensinstasjonene fremstår her som symboler på den vestlige økonomi som har falt over ende, samtidig som stormene som river dem ned er resultater av klimaendringer forårsaket av store mengder CO2-utslipp.

Jan Freuchen – Internal Combustion, 27.5-25.6
Galleri Fimbul, Rådhusgaten 28 (inngang fra Nedre Slottsgate)
Åpningstider:
Tirsdag-Fredag 11-17
Torsdag 11-18
Lørdag 11-16
Søndag 12-17

Comments (2)