Art Basel Miami Beach

På onsdag åpner Art Basel Miami Beach, og en haug andre messer i Miami. PowerHammer skal være Kunstkritikks øyne og ører i Miami.

På onsdag åpner Art Basel Miami Beach, og en haug andre messer i Miami. PowerHammer skal være Kunstkritikks øyne og ører i Miami.

Vi skal rapportere fra Basel-messen, så vel som alt annet som skjer denne uken. I år pågår det, så vidt jeg har klart å telle, ikke mindre enn 12 messer parallelt, og det er trygt å anta at en del av dem er ganske dårlige. Første punkt blir derfor å finne ut hvilke av de uetablerte messene det kan være verdt å besøke. Deretter må vi finne ut hvilke fester, åpninger, frokoster og åpne privatsamlinger som er viktigst å få med seg.

Årets messe er også interessant fordi den er siste med direktør Sam Keller bak roret. Keller gis ofte æren for å være den som gjorde Art Basel til det messen er i dag, og det var også han som var ansvarlig for å starte opp søsteravdelingen i Miami i 2002. Fra og med Basel-Basel neste juni tar et direktørtrekløver bestående av Marc Spiegler, Cay Sophie Rabinowitz og Annette Schönholzer over skuta.

Ellers stiller Standard (Oslo) på Art Positions, som er ABMBs visningssted for unge gallerier i containere på stranda, og C/O Atle Gerhardsen deltar på hovedmessen. Knut Henrik Henriksen stiller dessuten også ut på Art Positions, for London-galleriet Hollybush Gardens.

Ellers vil sikkert alle som gleder seg over å tenke på forholdet mellom økonomisk og (sub)kulturell kapital sette pris på at årets åpningskonsert på stranden ved Art Positions er med The Stooges og Iggy Pop.

I mellomtiden kan man dessuten lese om hvorvidt hele messen bare er blitt en gigantisk fest for eurotrash i valutakursrus. ABMBs egne sider finnes her.

Mer når vi kommer oss dit.

Comments (59)